NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-08-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-08-18
Skrivet av: Bengt Nordstrand skrivet 1999-03-30, 00:00
Till Hans Egeskog (Hasse)
 
Jag har mest sysslat med Bjurtjärnsidan av Karlskoga härad, men jag är i princip intresserad av hela Karlskogabygdens utveckling och historia.  
 
Jag har inte så mycket notiser om Tällekullen. Nybyggaren ”Lars i Tällekulla” ska betala kronotionde 1604. Gården skattläggs 1613 för 1/4 mantal krono. 1621 års tiondelängd upptar ”Hindrick i Tellekulla.”  Hindrik Andersson heter brukaren i Tällekullen därefter och fram till åtminstone 1650. 1656 finns två brukare: Hans Hindriksson och Olof Hindriksson.  
 
Sedan har jag inte så mycket mer utom två lösryckta notiser från Karlskoga DB (dombok) okt. 1712:  Först sökte Jordan Johansson i Linnebäck halva besittningen i Tällekullen med sin svåger Jonas Andersson. Hammarsmeden Hans Lang nämns, samt Jordans fader salig Johan Lang i Tällekullen. - Dessutom nämns att Jordan Johansson från Tällekullen, med hustru Kerstin Persdotter, är måg till Per Björnsson i Linnebäck med hustru Kerstin Hindriksdotter.  
 
Men en sak kan inte stämma i din antavla. Ana 403. Gunilla Jordansdotter kan inte vara den person med samma namn som dör i Sävviken 1750 08 12.  Det är möjligt att Nils Hindrichsson i Tällekullens hustru heter som G J, men var kommer hon ifrån? Exakt vad står det i giftermålsnotisen 1705?  
 
Gunilla Jordansdotter i Sävviken var dotter till Jordan Olofsson och hustru Segrid Larsdotter i Dalbäcken, Bjurtjärn. Hon gifte sig 16(99)  /efter mantalsl./ med Nils Larsson, troligen från Lars Amundsson i Bjurtjärnstorp. Nils och Gunilla bodde i Dalbäcken hos svärfadern till 17(07)  /mantalsl./  då de flyttar till Sävviken där de blir boende. Nils Larsson avlider 1747 och Gunilla som sagt 1750. De får barn i Dalbäcken: 1700, 1702, 1704 och i Sävviken från 1708, 1710 och 1712.  
 
Hör gärna av dig om du kommer på mer om hur det hänger ihop. Jag har själv arbetat med en trevlig arbetshypotes: att alla personer med namnet Jordan i Karlskogabygden härstämmar från nämndemannen Jordan i Bryttiegårdstorp (Brickegården), som nämns redan 1584 och som lever ännu 1642.  - Den här Jordan Johansson från Tällekullen har jag faktiskt ingen idé om han kan inordnas under min hypotes. Vore kul om det kunde göras troligt.  
 
Hälsningar  
Bengt