NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 juli, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 juli, 2013
Skrivet av: Fredrik Pettersson skrivet 2011-09-16, 13:06
Hej igen, jag behöver återigen lite hjälp med att kontrollera en sak. Jag vill veta att jag hittat rätt Olof Andersson i födelseboken och vad hans föräldrar heter. Jag har lite svårt att se.
 
Jag har följt han i husföhörsböckerna men i en bok så blir jag osäker på om jag följer rätt person.
 
I denna boken är jag säker på att jag följer rätt persson: Karlanda AI:8 (1826-1830) sid 1 Han är skriven som Store Olof Andersson i Björkebol född 1786 (en annan bok har jag fått fram månad 07 dag 14) Lägg märke till att det står att han är född i Karlanda.
 
Så går jag bakåt:
Karlanda AI:7 (1821-1825) sid 1 Här står han skriven som Store men inte egare
Karlanda AI:6 (1815-1821) sid 5 här helt plötsligt så vet jag inte om jag följer rätt person. Men födelseår på både han och hustrun stämmer sedan tidigare. Men nu står det att han är född i Årstad och han heter inte store utan unge.
Karlanda AI:5 (1810-1815) sid 31 Här står han som dräng och att han kommit från en annan ort i Björkebol s.33 1814. På den sidan står han ensam skriven som dräng och att han flyttat dit från Årstad s.21.
Karlanda AI:4 (1797-1801) sid 28 här har jag hittat en Olof med pappa som heter Anders. Men det står bara födelseår på alla så jag är osäker om det är denne.
 
Till slut hittat jag en Olof som kan stämma i födelseboken: Karlanda C:2 (1767-1796) sid 97. Men jag är så osäker på om det är rätt Olof jag hittat. Årstad är ju inte Karlanda och varför skulle helt plötsligt prästen skrivit om födelseorten på både han och hans hustru.
 
Om någon har tid över i helgen att kika på detta så finns här en som skulle uppskatta det!  
 
Vänliga hälsingar
Fredrik