NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-06-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-06-07
Skrivet av: Åke Holmberg skrivet 2010-05-10, 10:54
Till Pere Eivind
Det är ibland lite rörigt i Holmdals kyrkböcker och jag skall inte försöka reda ut det men kan lämna lite fakta.  
1. Holmedal C:2 1785 den 29 juli födds ANDERS, föräldrar Soldaten Anders Holm (han är alltså död då Anders födds), enka Anna Olsdotter i Holmerud. vittnen: Pär Erik Andersson, Pär Nilsson, Anna Nilsdotter, Ingrid Nilsdotter i Holmerud.
2. ant: den 7 januari 1797 vigdes Torp Anders Christophersson och enk Anna Olsdotter i Björkviken.
3. Holmedal AI:4 page 23 Björkeviken Torp Anders Christophersson (ant:anges död), E (skivet i efterhand) Anna Olsdotter tiggare, b Anders Andersson -86, Anna Andersdotter -82 (flyttar till Mölnerud)
4: Holmedal 1806 AI:5 page 27 Björkeviken Inhysen Enk fattig Anna Olsdtr -48 till Holmerud, s Anders Anderssson -85, inhys Marit med 2 oäkta barn Stina och Anders
5. Holmedal AI:x 1808 page 68 Rothj enk Anna Olofsdotter 48 från Björkv -06  
Jag har inte följt Anders vidare levende då det är Marit som är min Ana. Men att det är densamma är troligen säkert. Varför heter han Olsson. Det kan vara en följd att han fader dog innan han föddes och tog faders efternamn alt är att prästen (skrivaren) har blandat ihop namnen och han har behållit det sedan. Holm är ett soldat namn i Holmedal. Kanske blev han också soldat.
6. Kolla också Holmedal C:2 den 3 november 1812 född Lisa föräldrar Anders Holm och Catarina Ersdotter. Som ledtråd till när de vigdes. (jag har inte hittat något vigsel, men den kan finnas)
 
Anna Olsdotter var född den 8 juli 1748 i Björkeviken Holmedal, föräldrar Olof Torkelsson och Ingrid Ersdotter.
Lycka till Åke