NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-03-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-03-31
Skrivet av: Mathias Söderström skrivet 2010-09-24, 23:16
Kanske inte under rätt rubrik jag postar detta, men Cajsa Erika Allström i släktträdet jag arbetar med intresserar mig väldigt mycket.
 
Jag har inte mycket på hennes ättlingar, men vet att hon föder fem (5) barn, samtliga ska vara oäktingar enligt en prästs notering i husförhörslängden.
 
I ett försök att finna hennes barn i vuxen ålder (Har inte lyckats ännu), så börjar jag med sonen Anders som föds redan 1804 i Hammarö.
I Hammarö C:2 sid.103 (Längst ned) finner jag hennes son. Enligt senare noteringar, så är han ju född som oäkta son, men i födelseboken har prästen utlämnat denna för tiden viktiga information.
 
Var det vanligt att prästerna struntade i detta eller är det för att familjen kanske anses som finare?
Fadern var Löjtnant och modern var Anna Stina Forsell, dotter till Bengt Gustaf Forsell (1726-1769).
 
Nästa barn som föds är dottern Brita Maja Hammarö C:2 sid.119 även hon är oäkta dotter, men till skillnad från sonen Anders födsel, så heter inte Cajsa Erika Allström längre. Hon heter nu Cajsa Carlsdotter i födelseboken.
 
1811 blir det lite mer intressant. Då föds dottern Anna Allström Hammarö C:2 sid.141 och hon blir första barnet som skrivs som oäkta, men 1811-09-01 sker en lysning/vigsel mellan Cajsa Erika och en specialförare i Karlstad med namnet Nils Bil. Vid dotterns födsel är modern bosatt på Johnsbohls soldatboställe. Denna gången är inte heller dopvittnen och faddrar lika välställda som vid de andra barnens födslar.
 
Nästa barn som föds är sonen Erik Gustaf Ersson F.1816, men honom finner jag inte i födelseboken. Men i  
Hammarö AI:7 sid.111 finns han under sin moders namn Cajsa Erika Allström och nämnd oäkta.
 
Sista barnet som föds är ytterligare en son vid namn Anders. Han finner jag i Hammarö C:3 sid.5 nämnd som oäkta.
 
Cajsa Erika avlider 1839 (Hammarö F:1 sid.305) hennes barn är då:
Anders Allström 35 år
Brita Maja      31 år
Anders Larsson  16 år
 
Sonen Anders Allström kan jag inte återfinna efter 14 års ålder. Han bor under hela sin uppväxt hos morfadern och bär också namnet Allström. I böckerna står han som gudson. Stora Kil AI:14 sid.110
Mormodern Anna Stina Forsell har tagit mig närmare ett år att finna och av en slump hittade jag henne i Örebro.
Örebro Nikolai AI:20c sid.84
 
Dottern Brita Maja ser jag flytta till Jössehärad? 1823 i Hammarö AI:7 sid.96
Vilka församlingar ingår i Jössehärad? Jag har tittat i Ny, men där finner jag henne inte som inflyttad.
 
Tar tacksamt emot hjälp/upplysningar om Cajsa Erikas barn och deras familjer.
 
/Mathias