NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-02-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-02-10
Skrivet av: Jan-Erik Björk skrivet 2008-02-02, 12:49
hej Kenneth och Åke
 
Jag har sedan många år intresserat mig för skogsfinnarna i Sverige oh i synnerhet dem i Dalarna och Värmland. De nämnda personerna är just av skogsfinsk härstamning. De ingick i en släkt som levde i gränstrakterna mellan Dalarna, Värmland och Örebro län. Det är nu inte slutligt klarlagt huruvuda släktnamnet är Hakkarainen som Lars-Olof Herou förfäktat i ett nummer av Finnmarken förr och nu eller något annat som Härken som Monica Fogelqvist har hittat belägg för i domboken för Färnebo. Omsjön, Laggsundet och Stora Lönnhöjden är ju grannbosättningar, vilket ibland har medfört att olika tjänstemän har noterat de olika personerna än här, än där. Släkten har diskuterats och forskats om länge. Flera skribenter, bl.a. Erik Hellerström och Albert Palmqvist. I Finnkultur 1982:3 skriver Anna Vestlund en förtjänstfull artikel där hon kritiskt har prövat Hellerströms forskning. Hon menar att han har tagit miste och blandat ihop några generationer Tomassöner. Jag ansluter mig till hennes tolkningar.  
 
Den först kände medlemmen i släkten är Tomas Jönsson/Jonsson. Han vigdes 1657 i Äppelbo med Karin Grelsdotter från Kvarnberget; den senare var sannolikt dotter till Grels Olofsson i Kvarnberget. Tomas härstamning är väl så vitt jag vet fortfarande okänd. Tomas och Karin fick enligt Anna Vestlund i varje fall sönerna Grels, Henrik och Johan samt enligt min egen forskning döttrarna Karin och Anna samt eventuellt ytterligare en dotter. Johan tog ett tiotal år in på 1700-talet upp Lönnhöjden i Dalarna. Jag har skrivt om honom i Finnmarken förr och nu för år 2004:1.
 
Sammanfattningsvis kan alltså konstateras att några äldre släktled omedelbart innan Henrik Tomasson här ovan bestående av fadern Tomas Grelsson och farfadern Grels Tomasson inte existerar.  
 
med de bästa hälningar  Jan-Erik Björk