NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-02-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-02-10
Skrivet av: Fredd Holm skrivet 2007-08-21, 17:41
Hej Eivin!
 
För denna tid har jag själv inte hittat några hfl som upptar dessa trakter. Däremot händer det för äldre tider, att födelse- vigsel- och dödnotiser finns införda i Färnebo (Filipstads) kyrkböcker, som börjar redan i mitten på 1600-talet. Jag har sett en del personer där som kommit från bl.a. Rämmen, Näsrämmen, Laggsundet, Gåsborn, Örling osv. Man kan även ha tur ibland och hitta någon Gåsb?rning i Äppelbo (W).
 
Jag har själv en tid sysslat med att göra byalängder över ställen i Gåsborn, men de är långt ifrån kompletta, och jag har hittills bara hunnit börja med perioden 1695-1730. (Man behöver vara några stycken som arbetar med detta för att det överhuvudtaget skall bli något gjort, annars gör man bara lite på det ibland och det blir liggande).  
 
Jag kan förresten även berätta att Norra Råda och några andra Värmlandssocknar tyvärr inte heller har böcker längre tillbaka än till 1700-talet. Så för dessa är det bara domböcker, mantalslängder och andra dokument som kan ge något fragment för (om det finns några).
 
Mvh, Fredd