NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-02-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-02-10
Skrivet av: Mikael Persson skrivet 2007-07-20, 10:32
Hej Anna-Lisa!  
 
Tack för den uppgiften! Jag ska kolla upp det vid tillfälle. Det skulle också vara bra om man kan få fler belägg för Barbro, kronologiskt sett utspridda, så att man kan säkerställa att det var hon som var mor till barnen. Eller om det nämns specifikt någonstans. (Jon KAN ju ha gift om sig på äldre dar.)  
Min fundering -- grundad på Jon Börjessons ålder -- kan kanske anses besvarad med att Börje troligen var son till honom. Han hade ju en son som dog 1709-05, 18 år gammal, och även en  dotter som dog 1698 (utan angiven ålder).  
 
Om Börje Jonssons födelseår (1694) stämmer, så står han ju inte med i föd-boken, eftersom den börjar året efter. Jag kan inte heller finna några syskon till honom i föd-boken. Å andra sidan så är kanske Börje yngst.  
'Börje' verkar vara ett synnerligen ovanligt namn i Gåsborn. Är Jon Börjesson inflyttad? När nämns han där först? (Det tidigaste jag känner till är 1698 i samband med dotterns begravning.) 'Börje' är något vanligare i t.ex. Grythyttan och Hällefors.  
 
Hälsningar, Mikael!  
 
PS. Det framgick inte klart i mitt förra inlägg, så jag kan ju nämna att min koppling till dessa personer går via Johan Börjesson Holm; han är min farmors farmors mormors farfar. DS.