NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-02-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-02-10
Skrivet av: Mikael Persson skrivet 2007-07-19, 11:04
Hej Fredd!  
 
Har du några specifika uppgifter (i t.ex. vigselboken eller i handlingar i Domkapitlet) om att Anders Andersson och hans hustru Ingrid Carlsdotter var kusiner? Annars kan du nog ganska lugnt utgå ifrån att de INTE var det (och att FFF och MFF följaktligen inte är identiska).  
 
Utan att ha studerat detta närmare så skulle jag gissa att det rörde sig om två olika Anders Jonsson. Den som blev g m Karin Lukasdotter fanns vid vigseln i Holmsjön, och därför har jag antagit att han var bror till Börje Jonsson. (Det skulle vara intressant att få reda på hur fadder-relationerna såg ut i dessa familjer.) (Anders Jonsson och Brita Henriksdotter fanns i Näsrämmen.)  
Börje Jonsson bör rimligen ha varit ättling till Jon Börjesson (d 1726), men om han var son eller son-/dotterson är lite osäkert om man ska lita på de respektive uppgivna åldrarna vid dödsfallen. Jon Börjesson ska ha fötts 1637/1638, medan Börje Jonsson uppges vara född 1694. Den sistnämnda uppgiften kommer från antingen en husförhörslängd eller en åldersuppgift i dödboken, i Voxna. Den verkar ganska rimlig, med tanke på att hustrun Elisabet Mårtensdotter var född 1697-02.  
De sistnämndas son, Johan Börjesson Holm (f 1721-08-05 i Holmsjön. D 1787-05-11 i Broberg, Voxna), tillsammans med sin hustru Anna Matsdotter (f 1722 i Lagsundet, Gåsborn (??). D 1808-05-01 i Broberg, Voxna), fadern Börje Jonsson Holm (f 1694 i Holmsjön (??). D 1778-03-01 i Voxna bruk, Voxna) (samt dottern Elisabet Holm (f 1753 i Lagsundet, Gåsborn) ?) flyttade omkr 1755 (nästa barn, Jonas, uppges fött 1756-11-01 i Stavnäs socken; dock ej funnet i föd-boken där) via andra orter (ett barn uppges fött 1765 i Mora) till Voxna i Gävleborgs län. Enligt släktboken för Voxna -- som lämnar en del i övrigt att önska i fråga om vederhäftighet! -- så hette Börje Jonsson Holms föräldrar Jonas Holm och Elisabet Dahlström.  
 
Jag ser att du har en Barbro som hustru till Jon Börjesson. Var kommer den uppgiften från?  
Börje Jonsson hade en dotter Barbro, men hon kan ha fått namnet efter sin mormor, Barbro Andersdotter i Lesjöfors, Gåsborn.  
 
Hälsningar, Mikael!