NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-05
Skrivet av: Johan skrivet 2006-03-18, 12:37
Hej  
 
Jag har under en längre tid försökt identifiera föräldrarna till de båda makarna Sven Larsson och Karin Andersdotter.
 
Sven Larsson var född omkring 1744 och var brandvakt, arbetskarl och sedermera timmerman. Död 1802-11-27 i Klippan utanför Uddevalla. Gift 1770-12-03 i Uddevalla m. Karin Andersdotter. Hon var född omkring 1745 och dog 1808-03-10 i Klippan, Uddevalla.  
 
Jag har letat i födelseböcker för Uddevalla samt  grannförsamlingar, läst bouppteckningar för Sven Larsson och försökt få pusselbitarna på plats men inte lyckats komma vidare.  
 
Paret fick sju barn, samtliga födda i Uddevalla. Vid barnens dop var (bröderna?) Bernt och Halvard (Andersson) Sundberg eller deras hustrur omväxlande dopvittnen.  Det måste alltså funnits starka band till dessa Sundberg och/eller deras hustrur, möjligen var de släkt. Orten Nöthult i Bäve nämns också.  
 
Nämnas skall också att vid Sven Larssons död är en Peter (Svensson) Sohlberg god man för barnen. Denne Peter Sohlberg gifter sig med Anna Sundberg 1793 11/5 i Uddevalla. Hon är änka efter Halvard Sundberg som dör året innan.
 
Finns någon som känner igen dessa namn och som kan hjälpa mig vidare?
 
Mvh Johan  
 
-----------------------
 
PS: Här en lista på de Sven Larssons och Karin Andersdotters sju barn samt dopvittnena vid deras dop:
 
Lars f. 1772, Fadd: Borg: Anders Nilsson, Halfvard Andersson, Bernt Sundbergs hustru.
Min kommentar: Bernt Sundbergs hustru är troligen Kerstin Mårtensdotter. Halvard senare med släktnamnet Sundberg. Halvard och Bernt troligen bröder.
 
Anna Brita f. 1774, Vittnen: Henrik Halvardsson, Sven Holmström, trädgårdsmästare Kallermans hustru
Min kommentar: Kallermans hustru heter Inga Bolla Dusin.
 
Maria f. 1775, Vittnen: Brandvaktskarlen Börje Jonsson, Br. K. Lars Wallgren, Arb. borgare Bernt Sundbergs hustru.
 
Brita Maria f. 1778, Vittnen: Halvard Sundberg, Per Berggren, Bernt Sundbergs hustru.
 
Brita Maja f. 1781, Vittnen: Mårten Svensson, Rasmus Svensson, Bernt Sundberg
Min kommentar: Brita Maja blev sedermera farmor till Adolf P Zachau som grundlade Uddevalla Tändsticksfabrik.
 
Elsa Christina f. 1784, Vittnen: Mårten Svensson, Rasmus Svensson, Sundbergs hustru  
 
Anna f. 1786, Vittnen: Lars Pehrsson Bratt, Anders Andersson, hustru Anna Andersdotter, hustru Elin Pehrsdotter.  
Min kommentar: Anna Andersdotter är möjligen hustru till Halvard Andersson Sundberg.