NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-30
Skrivet av: Monica Fogelqvist (Monifo) skrivet 2004-06-06, 19:03
Fick i dag i min e-mail ett mycket upplysande svar från en snäll och hjälpsam dam. Hon reder ut begreppen ett steg till:
Skickar dig lite uppgifter om Holmsjön och Holmsjön. Det finns alltså två.  Det ena ligger i nuvarande Rämmen. Där finns idag två torp som ligger i närheten av sjön Holmsjön. Fiskhushöjden och Pullingtorp (=Kämptorpet och numera öde) är olika torp som ligger i närheten av Linnerhöjden som består av många torp. Du hittar det i närheten av Liljendal. Holmsjöhöjden består också av många olika torp.  
Det andra Holmsjön ligger i nuvarande Gåsborn i närheten av Gustafsström. Där bodde bl.a. Dresk- Per.
Och det här verkar ju rätt logiskt i mina ögon; Familjen Kropp (för det är väl Kropp?) och familjen Kemppainen bodde ju som det verkar på samma ställe, i närheten av Rämmenholmsjön.  
Jag har läst någonstans att en Kropp bytte bort jord i Fiskhushöjden mot jord i Norra Ny, så det ser ju ut att stämma med Albert Palmqvists Fiskhushöjden=Linnerhöjden=Holmsjöhöjden. Mina Kemppainen bodde i Pullingtorp=Linnerhöjden. Alltså bodde båda familjerna i Linnerhöjden fast i varsina namngivna torp.
Sedan är det familjen Dresk, och där verkar det ju inte vara något mer att fundera över; deras hem låg i Dreskhöjden=Holmsjön, alltså Gåsbornholmsjön.
Kan jag få synpunkter på detta! Verkar jag ha greppat läget, eller är jag helt ute och cyklar?
MVH
Monica