NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-30
Skrivet av: Monica Fogelqvist (Monifo) skrivet 2004-06-06, 13:23
Hejsan Björn och tack så mycket för ditt svar om vår kniviga -höjd/-sjö! Tittar man på en karta så finns ju dessa ställen med som olika platser, men när man finner gubbarna i böckerna, så kan det stå både det ena och det andra. Det är problemet! Jag har en karta där en mycket duktig och erfaren forskare, som även var ifrån trakten, har prickat in Pullingtorp åt mej. Mina Kemppainen kommer från Linnerhöjden, men står ibland i Pullingtorp. Men som det ser ut på kartan, så ligger Pullingtorp lika långt norrut från Linnerhöjden räknat, som Holmsjön ligger söderut från Linnerhöjden sett! Så vad skall man tro, att det var lite godtyckligt var man placerade gubbarnas hemvist i de olika dokumenten som vi idag försöker tyda?  
Eller var det helt enkelt så att hemmanens ägor var så pass vidsträckta, att de i princip satt ihop, och gick in i varandra? Och som jag tror, så var väl de två (?) familjer som befolkade Holmsjön och Linnerhöjden, ingifta med varandra både en och flera gånger, och kanske det inte spelade så stor roll viket namn som användes? Fast jag tror inte att man var så luddig när det gällde att specificera ägarförhållanden.  
Så jag tror fortfarande att här behövs hjälp från någon som tittat närmare på just ägarförhållandena i dessa gårdar!
Jag har precis blivit av med Genline, och har inte möjlighet att ha det igen under sommaren, så något studium av dopvittnen blir det inte för min del förrän till hösten!
Men denne Hans Hansson som jag nämner i min ovanstående fråga-finns det någon som har forskat på honom, och vet vem han var? Var han son till Hans Olofsson och brorson till Karl Olofsson? Och vet någon om Karl hade en dotter Karin?
Hälsningar
 Monica