NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-30
Skrivet av: Björn Sonesson skrivet 2004-06-03, 22:49
Hej!
 
Värmlands Ortregister är en häftad volym på ett sjuttiotal sidor som jag flera gånger har haft nytta av.  Det är utgivet av Värmlands Släktforskarförening - se Värmlandsrötter till vilken Rötter längst ned på sin startsida har en länk till!  
 
Här finner vi att bergstorpet Holmsjön i Gåsborn hette Dreskhöjden  och att dess skattejord skattemässigt sett var av skattenatur (självägande brukare) och inte krono- eller frälsejord. Jordnaturen bergstorp ansågs vara på 1/8 mantal.  
 
Holmsjöhöjden i Gåsborn har också Dreskhöjden som ett alternativt namn och var också ett bergstorp med skattenatur.  
 
MEN Holmsjöhöjden har inte Holmsjön angivet som alternativnamn och tvärs om. Så det återstår då frågan OM Dreskhöjden var uppdelat på två olika bergstorp eller inte. Fast jag tror mer på att Holmsjön och Holmsjöhöjden gäller SAMMA bergstorp. I så fall har man i häftet missat att ange Holmsjönamnen som varandras alternativa namn, kallat för binamn.  
 
Dreskhöjden - se ovanstående noteringar.  
 
Fiskhushushöjden har i detta häfte inget alternativt namn och anges tillhöra Rämmen och var 1/8 mantal skattejord.  
 
Återfinner inte Linderhöjden, men däremot ett Lundhöjden i Kroppa som var bergstorp med skattejord samt ett Linhöjden, Karlskoga som var skattejord på 1/4 mantal.  
 
Kanske man på Värmlandsrötter hunnit till Rämmen och Gåsborn i sin sockenredovisning och -historik. Där återfinns bl.a. i en ortlista utdrag ur den av mig omnämnda häftet. Kanske har man reviderat Holmsjöplatsen/platserna? Sockenhistoriken brukar alltid ta upp ifall en socken har delats upp i mindre församlingar eller slagits ihop med andra församlingar.  
 
mvh Björn