NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-30
Skrivet av: Monica Fogelqvist (Monifo) skrivet 2004-06-01, 10:42
Snälla någon som forskat på Holmsjön! Jag är intresserad av en Karl, som fick en dotter Kajsa i början av 1730-talet. Vad jag förstår, så fanns där två herrar med namnet Karl; Jonsson och Olofsson. Den sistnämnde tror jag är hetaste kandidaten.
I en bouppteckning från Pullingtorp i Linnerhöjden 1779, finner man änkan Kajsa Karlsdotter (efter Jan Matsson Kemppainen), hennes söner och förmyndaren Hans Hansson från Holmsjön. Ofta var ju barnens förmyndare någon släkting, och tanken som slog mej var att kanske Hans Hansson kunde vara kusin till änkan Kajsa?!
Något som krånglar till det hela, är att på något ställe i husförhörslängderna, anges Kajsa som kommen från Hjerna, men i finnmarkerna där vid denna tid, har jag bara funnit en Karl (Käröinen). Hans dotter Kajsa var visserligen född i rätt tid, men hon gifte sig med någon annan och emigrerade till Finland.
Finns det någon som rett ut familjerna i Holmsjön/Holmsjöhöjden, och som kan hjälpa mej med detta? Jag har inte funnit något spännande vittne när barnen döptes (1755, 1757, 1760 och 1764), men då var jag ju i och för sig inställd på att söka folk från Järna!
Alla tips och uppslag tas emot med glädje!
Hälsningar
 Monica