NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-30
Skrivet av: Monica Fogelqvist (Monifo) skrivet 2004-05-23, 17:04
Martin!
Får lov att erkänna att jag inte forskat närmare på Per Persson, eftersom jag stammar från hans bror Daniel (1687-1770). Så några bindande bevis på att han är son till Per Jönsson kan jag inte presentera. Jag har nog utgått ifrån att han är Per J:s son av den enkla anledningen, att det inte fanns fler Per i Åsarna vid den tiden...  
 
Vad gäller Per J:s koppling till Jöns och Gunilla, bygger jag det på följande utdrag ur Färnebo domböcker:
 
Pär Jönsson i Åhsarne, bemälte Åsarne hemman?, som hans fader Jöns Jönsson för 8 skieppund stångejärn af Johan Bilock kiöpt hafwer, efter förlikningsdom d. 22? September Anno 1676. (Färnebo dombok 1679-84)
 
..sedan tillstodh Pär Jönssons hustru i Åhsarna dhet att man wälborne Pär Thorstensson å sin sahl. faders wägnar hafwer efther hennes swärfader Jöns Jonsson 12 ...?.....skieppund thackejärn at fordra deth hennes Man bekosta will, och sedan så..?..deth ighen, af hans Eghendom det och Rätten fann, skiäligt. (Färnebo dombok 1679-84)
 
Sedan befans det wälborne Mattes Strokirk hafwa 4 kungs? tackejärn at fordra, efther sahl. Jöns Jonsson i Åhsarna, som af Sonens Pär Jönssons hustru i dennes ställe bekiändes sant wara nechande? Thorstensson af bemälta? stärbhuus at fordra 12 sk. kopp (Färnebo dombok 1679-84)
 
vidh Gåsboren Päder Jönssons moder från Åsarna i dopet kallat Gunnilla, 83 åhr gammal. (Filipstad F:1 (Genline))
 
Som synes har jag inte lyckats tyda allt som där stod, men släktskapen framgår ju tydligt i alla fall.
 
Hälsningar  
Monica