NULL Skriv ut sidan - Gåsborn

Anbytarforum

Titel: Gåsborn
Skrivet av: Elisabeth Johansson skrivet 2014-09-02, 23:22
Hej,
 
Jag är rätt så obevandrad i Gåsborn men har hamnat där via Säfsnäs och skulle uppskatta stöd från er som är mer hemtama i denna församling.
 
För tillfället försöker jag reda ut så mycket som möjlig om Karl Karlsson i Holmsjön och har några funderingar:
 
När de fyra första sönerna föds (Per 1739, Johan 1742, Olof 1745 och Erik 1747) står det i födelseboken att de är födda i Laggviken. Är detta detsamma som Laggsundet?
 
När Karls Karlsson gifter sig med Katarina Danielsdotter 1738 anges han bo i Holmsjön och även yngsta sonen Karl är född där 1750. Karl (d.ä.) finns så småningom i Holmsjön/Holmsjöhöjden i Säfsnäs. Är allt detta samma ställe?
 
 Jag hittat Karls två giftermål i vigselböckerna men jag hittar inte någon notis om första hustruns (Katarina Danielsdotter) död. Hon måste vara död innan sommaren 1744 eftersom han då gifter sig med Maria Ersdotter, men var hittar jag henne?
 
Sonen Per är gifter andra gången mellan 1773-75 (antar jag då första frun dog 1773 och första sonen föddes 1775) med Margareta Hindersdotter som anges vara inflyttad från Gåsborn och född 1744. Jag hittar inte dock någon vigselnotis i Gåsborn eller Säfsnäs och inte heller någon födelsenotis för en Margareta åren runt 1744. Så vet någon vem denna Margareta Hindersdotter kan vara?
 
Många frågetecken blir det och jag är tacksam för alla svar som kan räta ut något frågetecken.