NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-09
Skrivet av: Björn Engholm skrivet 2003-02-03, 18:32
Ett hjärtligt tack till Björn Sonesson för många intressanta inlägg. Tänker då också på ditt inlägg den 7 oktober 2002 om Jan Erik Björks påståenden dessförinnan.
Tyvärr kan jag inte finna något svar från honom varför jag lägger in Sonessons övriga text här som påminnelse:
Detta är skrivet med anledning av debatten mellan Casterud och Björk i oktober 2002 under Gustaf Adolfssidan (Gustava) som ett inlägg beträffande Näsbergs församlingstillhörighet.  
Några ord först om ortnamnet: Näsberg - som är betydligt äldre än dalasidans Östra Näsberget - kallas alltid i de officiella kartorna för Västra Näsberget. Vad ortsbefolkningen kallar platsen för är jag inte den rätta personen att svara på. - Enligt SVAR-katalogens historik är Nyskoga församling en utbrytning ur Norra Ny församling och inte tvärtom. Västra Näsberg ligger därför fortfarande i Norra Ny. Pastoratet omfattar däremot både Norra Ny och Nyskoga. -
Men detta kanske är föråldrade uppgifter, eftersom jag har sett någonstans att Karlstad stift har under de senaste fem eller tio åren beslutat om den del kyrkoadministrativa ändringar! Gäller det också Norra Ny och Nyskoga? Heter Norra Ny församling alltså Nyskoga (d.v.s. är hopslaget med Nyskoga) så som Jan-Erik Björk påstår under Gustaf Adolfssidan? Hoppas att någon vet besked! med vänl hälsn/ Björn  
 
Jag vill också tacka Casterud för hans egna inlägg som jag intresserat har tagit del av. Ett tack också till Björk för goda ambitioner.
 
Bli inte ledsna om jag också önskar lite mer av kritiskt tänkande i källstudierna. Det akademiska förfallet är ibland påtagligt på många håll. Att skriva av kyrkoböcker - eller gamla domböcker kan vara lika illa. Den absoluta sanningen finns inte alltid i de refererade texterna. Vaksamhet måste till. Kanhända har jag några vidare kommentarer. Jag gör dem i så fall under Sonessons inlägg på annat ställe.