NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-09
Skrivet av: Jan-Erik Björk skrivet 2003-01-23, 19:51
Hej Björn
 
Jag har checkat i mantalslängderna för åren fram till och med 1650 gällande Lekaråsen. Men jag har inte funnit någon Lars Larsson utöver år 1640. Däremot finns en Lars Larsson antecknad i roteringslängden för år 1641 gällande Lekaråsen. Denne Lars uppges där vara ofärdig, vilket betyder att han hade någon form av skada. Det kan vara en ledtråd till identifikationen. Lekarås-Lars Larsson kan givetvis ha uppehållit sig på något annat ställe efter 1641 fram tills att han eventuellt flyttar till Laggåsen.
 
När det gäller Hotakka-släktnamnet i Lekaråsen är det väl högst osäkert om det någonsin har kunnat beläggas där, i varje fall i skattelängder eller domböcker som jag bäst känner till. Namnet har uppkommit genom Gottlunds påstående att en tredje broder till Daniel och Per Henrikssöner Hotakka, vilka bosatta på några finnhemman i Järna socken, en gång ska ha befunnit sig där. Jag har faktiskt inte kontrollerat detta påstående i källorna. Den tredje brodern hette för övrigt Johan Henriksson enligt Järna domböcker. Lars-Olof Herou skriver att Henrik inte är belagt i Lekaråsen, men väl i Laggsundet. Detta tycker jag kan få stå som en hypotes tills någon annan kan bevisa motsatsen.
 
Hälsningar
 
Jan-Erik Björk
 
PS Har du eller någon annan du känner tillgång till mantalslängderna i Äppelbo och Järna under senare delen av 1600-talet. Jag är nämligen intresserad av dem. DS