NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-01
Skrivet av: Gudrun Dahl skrivet 2004-11-30, 17:41
Det finns en herrnhutisk levnadsbeskrivning för Maria Kristina Spaak (dotterdotter till handelsmannen Gudmund Dahl som jag skriver om under diskussionen Dahl). Tyvärr kommer jag inte nu åt den så jag får återge den ur minnet. Maria Kristina hade i sin barndom studerat i Christiansfeld. Strax efter att hon återvänt till Sverige drabbades hennes far av olycka genom Uddevallas brand. Hans varulager brann upp. Han hade så gott namn att han så småningom fick låna pengar till ett nytt varulager, som skulle flottas till Uddevalla. Båten sjönk. Den unga flickan fick begära tillstånd att själv handla med smycken och sådant för att försörja sina föräldrar. Så småningom träffade hon sin man, Ljungström, och tog hand om de barn som han hade. Hon framhåller i berättelsen dem som en underbar gåva hon fått i livet. Ljungström gick dock enligt hennes egen berättelse i konkurs, och var tvungen att fly för att inte hamna på fästning. Det var därför han var i St Petersburg. När han efter tio år kom hem igen, förmäler inte historien om de återupprättade relationen (kanske var det där tvegiftet kom in?????). Hon kämpade vidare för att ta hand om sina barn på ett litet torp utanför Uddevalla och man får intrycket av att hon gjorde detta ensam. - Jag har återfunnit denna berättelse i avskrift bland min mor Olgas anteckningar - hon har fått den av någon släktforskningselev -  och kan alltså inte uppge källan, men jag brukar ofta återberätta den som exempel på ett märkligt och slitsamt livsöde. Herrnhutarna hade som bekant är livsberättelser som del av sin tradition.(Eftersom jag återger det ur minnet, sätter jag dock en liten reservationslapp på berättelsen!)