NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-11-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-11-26
Skrivet av: Victor Alin skrivet 2001-11-19, 09:36
Gunnar Stolpe
Ett stort Tack!
 
jag har nu fått tag på artiklarna du hanvisade till, men har dock inte fått tid att sätta mig in i dem riktigt.
 
I artikeln skriven av östman står det att kortans son hindrik dog 1743 och föddes 1677. i ett testamente från 1711 har erik kortan testamenterat sina saker till sin fru annika ersdotter samt till deras yngsta dotter annicka ersdotter. Detta efter att han hade gift om sig på äldre dagar.
 
det står även att han flyttade till basthöjden 1707 för att gifta sig där. Jag har sett att elisabet danielsdotter ska tillbringat en tid i basthöjden och utifrån det så kan man tro att det var henne som kortan gifte sig med då han flyttade dit. Elisabet kom ju dock att leva fram till 1740 har jag läst, vilket gör det hela knepigare. utifrån detta resonemang borde kortan ha skilt sig, men det gjorde man väl ej vid denna tid?
 
kan det finnas flera erik kortan som rör till det hela?
 
När jag har letat runt på internet har alla som jag sett angivit att annicka ersdotter ska vara barn till elisabet danielsdotter. (det skulle ju få resonemanget ovan att stämma.....
 
Vad ska man egentligen tro  
 
/victor a.