NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-11-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-11-26
Skrivet av: Gunnar Stolpe skrivet 2001-11-04, 23:01
Till Victor Alin och Jan Bäck
 
Beträffande Trindtjärn
 
Trindtjärn var ett skogstorp i södra delen av sedermera Gustava socken och beläget mellan Sundsjön och Örsjön. Det var upptaget på säteriet Uddeholms ägor och räknades i jordeboken alltså som frälsetorp. I mtl 1715 under Råda Sochen finner vi Nybyggaren wed Trinkiern, Hindrich. Dennes identitet är okänd för mig. År 1720 har i mtl antecknats Nybyggiaren wid Trintiern Erich Erson. Denne sistnämnde Erik Ersson, vars finska släktnamn var Karttuinen eller Karttunen, hade flyttat från Basthöjden i Nordmark till Trindtjärn omkring 1718. Han dog omkring eller före 1730. I mtl 1733 finns sonen Erich Ersson (född 1707) och Mod: änk. N och något senare också sonen Hindrich Ersson. Modern, dvs. Erik Ersson den äldres hustru, var Elisabet Danielsdotter från Basthöjden, sondotter till Långe Kristoffer i Sundsjön.  
 
Den senare Erik Ersson i Trindtjärn, född 1743 och fader till Ellika Ersdotter, måste väl ha varit son till Erik Ersson född 1707. Jag har dock inte kunnat hitta honom i Rådas dopbok
 
Intressanta artiklar om släkten Karttuinen finns av Arne Östman i Finnkultur 1991:2 (Erik Kortan krävde arv...) och av L-O Herou i Finnmarken förr och nu 1990:2.
 
Jag kan dessvärre varken räkna Erik Erssönerna eller mågen Anders Jonsson till mina anor.
Vänligen
Gunnar Stolpe