NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-11-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-11-26
Skrivet av: Jan Bäck skrivet 2001-10-28, 11:44
Hej Victor!
 
Erik Andersson och Katharina Svensdotter är min farmors farfars far och mor. Erik föddes i Trintjärn.
 
Eriks föräldrar var Anders Jonsson och Ellika Ersdotter. Här nedan följer det jag vet om dessa föräldrar:
 
Om Anders födelse vet jag inget. Han finns inte med i Föddaböckerna för Gustaf Adolf Socken, där han dyker upp första gången. HFL uppger dock att han är född 1770.
Att Anders far hette Jon eller motsvarande är ju inte så svårt att räkna ut. Enda dottern döptes till Catharina, varför man kan gissa att modern hette så. Dock verkar de inte varit så noga med att följa namngivningstraditionerna, ingen av sönerna döptes till Jon (eller liknande) eller Erik, vilket man hade kunnat förvänta sig.
I Sandsjöhyttan, dit Anders och Ellika så småningom flyttar, fanns tidigare en Jonas Jansson (*1726) med hustru Catharina (*1720) med en son Anders, som dock uppges vara född 1775. Detta kan visserligen vara fel årtal, modern skulle då varit 55 år!  
I den äldsta husförhörslängden är Anders dräng hos Jon Håkansson i Trintjärn. Detta är en tänkbar fader. En annan är Jonas Andersson i Stora Ullen. Ingen går dock att verifiera. Möjligt är naturligtvis också att Anders är född i en annan socken.
Närmaste granne till Jon Håkansson i Trintjärn enl HFL är Erik Ersson. Här hittar vi Anders i nästa HFL (AI:2, 1793-1804).  
Trintjärn
Eric Ersson  1743  18/5
Råsina Persdotter 1741    ?/4 Gåsborn eller 1744
   Ellicka  1774  10/7
   Cattrina  1776      Ur mantal...
   Eric          1779
   Per          1782
Inhys o gift dr Anders Jonsson   1770  
   Barn Eric Andersson           1798
 Olof                  1804  
Tituleringen Inhyses och gifte drängen är inte speciellt positiv.  I nästa husförhörslängd kallas han Inhyses måg.
1806 utflyttar de till Sandsjön i Nordmarks Socken. Där föddes dottern Catharina 8 april 1807. Vittnen vid dopet var bl a Inhyses Pehr Pehrsson och Hustru Annika Pehrsdotter. Kan dessa ha någon relation till Ellikas mor Råsina Persdotter. Vi rör oss i ett område där det förefaller vara nära mellan Nordmark och Rämen, som tidigare tillhört Gåsborn.  
20 september 1810 dör Anders, 40 år gammal av rödsot. Han begrovs 23 september. Det står i Nordmarks HFL att Anders, då skriven i Sandsjöhyttan, dött. Men det är i Rämens dödbok han finns registrerad, då med uppgiven hemvist: Linnarhöjden.  
När Catharina dör vet jag inte, men hon försvinner tidigt, kan hon också ha dött av rödsot.
Hustrun Ellika flyttar med barnen, åtminstone Olof, till Rämen 1812 enl husförhörlängden i Nordmark. De dyker upp i Holmsjöfallet.
I slutet av 1810-talet hittar vi inhysta änkan Ellika och sonen Olof tillbaka i Gustav Adolf, närmare bestämt i Malmbacka.
11 augusti 1821 dör änkan Ellika Ersdotter av bröstsjuka, 47 år gammal. Hon begrovs 19 augusti.
 
Erik och Katarina hade mig veterligen fyra barn - Erik, Anna Maria, Andreas och Carolina. Erik är min anfader. Hur är du besläktad med Erik och Katarina?
 
Som föräldrar till Anna Andersdotter har jag Anders Mattsson och Karin Persdotter i Dalkarlssjön. Jag ser i mina gamla anteckningar att jag ett tag också hade Anders Nilsson och Maria Svensdotter. Men den dotter Anna de fick 4 juni 1761 dog 1765. I Gåsborns föddabok (C:2) finns en bättre Anna född 6 november 1761. Detta datum stämmer med det i HFL AI:13 för Nordmark.
Hälsningar
Jan Bäck, Göteborg