NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-10-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-10-30
Skrivet av: Kent Carlsson skrivet 2011-10-15, 10:11
Hej Tormod
Jag har tittat runt bland mina spridda anteckningar och finner en del som troligen kan vara om dina Karin och Erik. Tyvärr har jag för tillfället inga möjligheter att kontrollera om de stämmer (har inget abbonemang just nu). De är små sidoanteckningar som jag fört och ingår inte i min egen släkt. Så du, eller nån annan, måste nog se om de är riktiga. Var lite tveksam om jag skulle lämna ut uppgifter som inte kan härledas till nån exakt plats.
 
Detta har jag fått fram: Karin Knutsdotter f. ca 1679 St. Gårdsås d. 1756 St Gårdsås, fader Knut Persson f. Årbotten d. 1700 eller 1710 St. Gårdsås moder Anna Jonsdotter.
Gift med Jon Ersson f. Backa ca 1673 d. 1733 St. Gårdsås, fader Erik moder Elin
 
Deras son Erik var först gift med Karin Hindriksdotter innan giftermålet med Ingeborg Persdotter.
Ingeborg Persdotters föräldrar har jag inget om, men bör vara den som är nämnd utan namn i Jösse härads dombok år 1744. Här behandlas ärendet om torpet Tilketorp i Tinhöjden, Treskog. Det står bl.a. att Erik Jonsson äga mesta delen, efter hustruns förra man Källar Jonsson .... Jon Jonsson (svåger till Källar) förmyndare för Erik Jonssons omyndiga styvbarn.
 
Källar Jonsson är son till Jon Källarsson och Ingial Skåresdotter i Treskog. Kanske kan du finna nåt om Ingeborg Persdotter i samband med Källar Jonsson (giftermålet m.m.)
 
Hoppas detta kan ge några ledtrådar vidare  
mvh Kent Carlsson