NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-01-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-01-23
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2011-01-19, 18:08
Hej igen,
 
Jag är rädd för att jag snubblat på alla Ingeborgar, men jag har en liten dum fråga:  
 
Hur kan man vara säker på vilken Ingeborg som var mor till Ingeborg Johansdotter Sylvia?
 
Jag misstänker att hennes dödsnotis kan ge besked, men jag har helt gått bet på att finna henne i Gunnarskogs dödbok mellan år 1733 (då maken Jonas dör, och han kallas inte änkling i dödboken) och år 1750...
 
Jag har dock funnit några av hennes syskon i Gunnarskogs dödbok:
 
- den 20 februari 1733 dog klockaren Ingemar Johansson Sylvius, 56 år gammal (dvs född ca år 1677). Föräldrarna anges vara Johan Sylvius och Ingeborg Troselia (C:3 s 167)
 
- den 1 december 1737 dog Daniel Sylvius, komminister i Arvika, född år 1661 i Gunnarskog. Föräldrarna anges vara Johan Sylvius och Ingeborg Troselia (C:3 s 179)
 
- den 19 juni 1741 dog gamla drängen Johan Sylvius, 90 år gammal (dvs född ca år 1651). Föräldrarna anges vara Johan Sylvius och Ingeborg Ersdotter (C:3 s 189).
 
Om nu inte Ingeborg Ersdotter och Ingeborg Troselia var samma person (?), så måste alltså Johan Sylvius ha gift om sig mellan år 1651 och 1661.
 
Kan det stämma, tro?
 
Men för att ha varit dotter i fadersn första äktenskap så skulle Ingeborg Johansdotter ha varit minst 34 år när hon gifte sig med Jonas Andersson. Kanske inte orimligt (hon var ju redan änka, enligt inlägget ovan) men hur leda detta i bevis?
 
All hjälp med detta skulle tas emot med största tacksamhet!
 
MVH,
 
Christian J
 
-