NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-01-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-01-23
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2011-01-15, 09:23
Hej Kent,
 
Och ett STORT, VARMT TACK för ditt svar!
 
Jag tyckte allt att jag kände igen namnet Gårbrännartorpet, Järperud ovan från något tidigare inlägg, och nu förstår jag varför... ;-)
 
Jag inser nu att min skogvaktare Jonas Andersson i Säterud alltså är identisk med den strandridare (1698-99) och korpral (dopvittne) Jonas Andersson i Bortan/Sälboda som i sonen Anders dödsnotis år 1744 kallas skogvaktare, enligt ditt inlägg av den  27 februsri 2010.
 
Himla spännande! ;-)
 
Jag såg inte alls sambandet förut...
 
Hamnade han således i Säterud genom giftemålet med Per Nilssons änka där?
 
Jag tror mig ha funnit deras vigsel i Gunnarskog den 18 juni 1693, för då vigs en Jonas Andersson i Västra Sälboda, född i Vagge, med Ingeborg Johansdotter (?) vars mor - om jag förstått noteringen rätt - också hette Inbeborg?
 
Är det riktigt, tro?
 
Innebär detta i sådant fall att skogvaktaren m m Anders Jonasson var född i ett tidigare gifte (han skulle ju vara född redan pmkring år 1688) eller är åldersuppgiften i hans dödboksnotis år 1744 något felaktig?
 
Jag hade som sagt för mig att jag funnit en Anders Jonasson, född i Säterud år 1693, vars mor ska ha hetat just Ingeborg (och det tyder kanske på att vigseln i juni samma år kom hastigt på av trängande orsaker?) men lyckas på rak arm inte finna den notisen igen... ;-(
 
Vet du månne mer om detta?
 
Med djupt tacksamma och plågsamt nyfikna hälsningar,
 
Christian J