NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-01-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-01-23
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2011-01-14, 12:31
Hej igen,
 
Nyfiken som man är så började jag genast surfa runt och fann bl a nedanstående utdrag ur C. A. Gottlunds dagbok över sinavandringar på Wermlands och Solörs finnskogar 1821:
 
Jag gick härifrån till Salungen (...). Härifrån gick jag till Poruna [Purna] torp. Jag kom in i en stuga, där det var så rent och vitt inne som snö. De små bänkarna, kärlen voro vita, och på golvet var löv, jag blev för den skull länge här och skrev i min dagbok. Här var en gammal gumma, som kunde tala finska bra, hennes man och familj kunde ej ett ord. Hennes namn var Brita Pålsdotter Jurmoinen, hennes far Pål Israelsson Jurmoinen har bott i Paavola [Pålstorp] och så även hans far Israel Pålsson Jurmoinen, och hans far Pål kunde ha varit från Laitiala. Denna Britta berättade, att hon hört, att de gamla berätta, att släkten Jurmoinen skulle kommit från Finland och från en plats där vid namn Nurmijärvi. (...) jag kom till Salungens by (...). Nu var den mannen hemma, som på lördag var till Arvika, Nils. Han hade ett gammalt köpebrev på gården, som han visade mig. Han hade en ung hustru från Änga hon nekade sin man att visa mig det. I brevet stod: att den 11 maj 1675, så har bonden Matts Jönsson [säkert Savolainen] i Salungen i Brunskogs socken kommit för rätta, försedd med ett köpebrev, enligt vilket hans fader Jöns Bengtsson, redan för lång tid sedan köpt sig 1/8 hemman av Per Persson i Sund by och Arvika socken för 2 tunnor råg och 10 Rd. Undertecknat Hindrik Hinriksson Vinge.
 
Jag förmodar att det är samma Matts Jönsson (Savolainen?) som nämns ovan (nr 4 i antavlan), och den Pål som nämns som far till Israel Pålsson Jurmoinen var kanske identisk med ovan nämnde Påhl Mathesson (1649-1752) i Pålstorp?
 
Om så är fallet, kan det ligga någon sanning i släktnamnen Savolainen och Jurmoinen?  
 
Jag har också, på nätet, sett en uppgift om att Walborg Mattesdotter var född år 1624 i just Nurmijärvi.
 
Någon källa angavs inte, men kan det stämma, tro?
 
Med varmt tacksamma och nyfikna hälsningar,
 
Christian J