NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-01-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-01-23
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2011-01-13, 11:46
Hej,

I december 1786 dog min ana Britta Andersdotter i Strand, Ny socken. Enligt dödboken var hon dotter till en Anders Jonasson och Karin Andersdotter i Västra Sälboda, Gunnarskog socken. Hennes ålder uppgavs till 57 år och 3 månader, så hon torde vara född omkring september 1729.  

Jag har tyvärr gått bet på att finna henne i Gunnarskogs födelsebok, men däremot föds det den 22 oktober 1728 en Karin i Västra Sälboda vars föräldrar hette just Anders Jonasson och Karin Andersdotter.

Det tycks således som att dödbokens uppgift om Britta Andersdotters härkomst skulle vara riktig. Till yttermera visso kom hon, enligt Ny sockens vigselbok, från Västra Sälboda när hon år 1754 gifte sig med Börje Jonasson från Ohlbyn, Ny socken.

Kan prästen av misstag ha skrivit in moderns namn, Karin Andersdotter, istället för Brittas i födelseboken år 1728? Eller finns det kanske kända luckor i Gunnarskogs födelsebok?

Oavsett vilket så kan jag inte se annat än att nämnda Anders Jonasson och Karin Andersdotter var föräldrar till min Britta.

Jag undrar därför om någon har stött på dessa personer i sin forskning och vet mer om deras anor och öden?

Jag har t ex bl a här i Anbytarforum funnit en Jonas Andersson (1657-1733) i Västra Sälboda, år 1693 gift med en dotter till Johannes Ingemari Sylvius.

Det är ju lockande att se denne Jonas Andersson som far till min Anders Jonasson...

Kan det stämma, tro?

Detta vore extra spännande eftersom en annan dotter till Anders Jonasson, om jag förstått ett inlägg här på Anbytarforum den 30 augusti 2009 korrekt, tydligen kallades Maria Elisabeth Skragge (i Gunnarskogs första husförhörslängd, där hon återfinns i Västra Sälboda, och i hennes dödsnotisen av år 1805). Hennes far uppges ha varit Anders Jonasson och hon kallas i inlägget för sondotter till ovan nämnde Jonas Andersson.

Dels talar väl detta för att mitt antagande ovan är riktigt, dels antyder väl detta ett samband med den spännande släkt Skragge som också diskuterats flitigt här på Anbytarforum.  

Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig att reda ut ovanstående?

Det vore sannerligen mer än fantastiskt!

Med varmt tacksamma och nyfikna hälsningar,

Christian Juliusson