NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-01-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-01-12
Skrivet av: Kent Carlsson skrivet 2011-01-07, 10:15
Gott nytt år själv Birgitta och alla andra!
Jag har också dessa som barn till Källar och Kerstin. Dessutom tror jag att Marit Källarsdotter f. ca 1658 i Järperud och d. 1738 i Gravås, kan räknas dit. Hon var gift med Per Börjesson f. ca 1659 i Gravås och d. 1726 i Gravås.  
 
De protokoll jag hänvisar till är från Jösse härads domstol. De finns bl.a. att läsa på Arkiv Digital (kostar att få tillgång till). Både i orginal och som renskrivna (dessa är lättare att läsa, men kan innehålla en del småfel, så det är bra att dubbelkolla).  
 
Med givit till kyrkan menar jag att man i längden kyrkoräkenskaper kan finna inskrivna personer. Ibland nämns om en persons barn är med och givit pengar. Det kan vara olika anledningar till att man är med där. Kollekt, avgifter för begravningar eller giftermål m.m.
 
Fasta får man på en jordedel inom ett hemman, som man blir ägare till genom arv, köp eller gåva och som blir bestämmt i en domstolsförhandling. Det ska föregås av tre föregående (vid olika tidpunkter) uppbud som finns antecknade i domstolsprotokollet. Detta för att det ska finnas möjlighet att komma in med klagomål mot förvärvandet av jorden.
mvh Kent Carlsson