NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-01-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-01-12
Skrivet av: Kent Carlsson skrivet 2010-12-18, 21:05
Hej Birgitta
Även prästen kan blanda ihop namn. Pers fader ska vara Måns Källarsson istället för Börjesson. Måns Börjesson var gift med Elin Källarsdotter från Lilla Årbotten och hon dog 1742 i Järperud. Barn Kerstin f. 1724, Marit f. 1726, Källar f. 1728, Olof f. 1735 och Börje f. 1741. Fler barn kan finnas. Han bör varit gift ca 1723 då han står antecknad som brudgum och givit till kyrkan detta år. Detta ger att han inte kan vara far till Per Månsson som var född 1694. Måns Börjesson gifter om sig med Elin Börjesdotter från Gränsjön och de båda finns med i några domprotokoll runt 1750 som gifta. Sist boende i Ryggstan. Änkan Elin bor där 1752 med styvson Källar Månsson (fader Måns Börjesson).
 
Måns Källarsson är antecknad ha givit till kyrkan 1728 tillsammans med son Jon Månsson och dotter Kerstin Månsdotter. 1723 ger Måns Källarsson och sonen Anders till kyrkan. Och i domprotokoll för 1738 står att Jon Månsson i Järperud får fasta efter sin broder Per Månsson om jord i Järperud.  
 
1727 får Anders Persson i Rexed fasta i Rexed från svåger Måns Källarsson och hans hustru Ingeborg Persdotter. 1726 får Per Månsson fasta i Berga.  
 
Vem Ingeborg är ser man i ett domprotokoll från 1701 då ett jordebyte sker om Berga och Rexed mellan dommare Per Persson´s i Rexed och hans hustru Anna Andersdotter´s barn Anders (min anm. senare nämndeman i Rexed)Elof (min anm. senare i Bosebyn) och Ingebohr (min anm. gift med Måns Källarsson)
 
Kan nämna att Måns Källarsson är farbror till Måns Börjesson, så inte konstigt att namnen blandas ihop.
 
mvh Kent Carlsson