NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-11
Skrivet av: Kent Carlsson skrivet 2003-05-04, 11:04
Hej Kennet.
Angående dit svar till Gudmund, har jag en del funderingar. Du nämner för ana 61, Kerstin Elovsdotter att hon har föräldrar Elov Olsson och Anna Andersdotter. Visserligen står det så i hennes dödsnotis, men. Om man ser i Jösse härads dombok under år 1699 nämnes Elov Olsson med son Olof Elovsson samt mågar Lars Källarsson (gift med Kestin Elovsdotter)och Per Persson i Tobol(gift med Ingeborg Elovsdotter. Det nämnes också om ytterligare dotter men från Elovs första gifte, vilken var gift med Anders Håkansson i Bosebyn och hade sonen Anders Andersson. Om man ser på Per Perssons hustru Ingeborg Elovsdotter och Olov Elovsson, står som föräldrar i deras dödsnotis Elov Olsson och Anna Persdotter. Jag har sett att du har med Anna Persdotter i din egen släktkrönika för din släkt, men där står det att hon är ifrån Ingersbyn. I Olofs notis kan man läsa att hon är från Ingersrud. I Gunnarskogs dödslängder kan man finna år 1704,Anna Persdotter i Treskog född i Ingersrud, Norge, moder Ingeborg, ålder (säker något överdrivet) 106 år. Alltså född någon gång på tidigt 1600-tal, eventuellt c:a 1620. En möjlig plats i Norge kan vara det Ingelsrud som ligger mellan Skotterud och Vestmarka, en knapp mil från svenska gränsen.
Rätta mig gärna om jag har fel.
 
Hälsning  Kent Carlsson i Gunnarskog.