NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-20
Skrivet av: Kristina Östervall skrivet 2003-12-30, 22:06
Hej Jan,
 
Tack för ditt svar. Jag visste inte att finnarna även kunde ta sin mors släktnamn.
 
En fyrmänning till mig berättade att hon trodde att de hade hetat Mehtoinen vid Torbjörnstorpet, Nässkogen. Hennes mor var uppväxt på Burketorp, Nässkogen, och mormodern (syster till min fmm)var uppväxt på Torbjörnstorp, Nässkogen.
 
Hon (fyrmänningen)tipsade mig om boken Finnar i Gräsmark och Lekvattnet.
 
Det här fann jag i den:
 
Malin Jacobsdotter f. 172(2) i Kymmen blev gift med Torbjörn Ersson Mehtionen, f. 1720 4/2 i Nässkogen.
Fyra barn:
Erik Torbjörnsson f. 1752 i Kymmen,
Marit Torbjörnsdotter f. 1756 i Kymmen,
Jakob Torbjörnsson f. 1759 i Kymmen,
Britta Torbjörnsdotter f. 1763 i Kymmen.
(källa: Finnar i Gräsmark och Lekvattnet, s. 49)
 
Det verkar litet konstigt om Torbjörn skulle ha tagit hustruns släktnamn. Men eftersom de gifte inom släkten så kan även han ha hetat Mehtoinen.
 
Beträffande Jöns Eskilsson efterkommande känner jag bara till sonen Torbjörn Jönsson. Modern flyttade till Kristiania, Norge. Frågan är om Jöns också flyttade/flydde dit eller om han dog i Sverige och hustrun gifte om sig. Barnen, i Norge, är antingen födda i Sverige eller Norge.
 
Det känns bra att någon kunde bekräfta att det verkade troligt att det var Torbjörn Jönssons föräldrar. Jag har lagt ned mycket tid på att skriva av Fryksdals domböcker (1602-1740) för de byar jag har varit intresserad av. Det underlättar när jag skall söka efter mina anor.
 
Med vänlig hälsning
Kristina