NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-07-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-07-30
Skrivet av: Solveig Gavik Husar skrivet 2006-07-04, 09:42
Hjälp! Är jag ute och simmar i fel spår? Är mannen född i Ucklum?
 
Jag har i mina rötter en Andreas Andersson född 1787 i vad jag trodde var Solberga.  
 
Nu har jag gått igenom husförhör Spekeröd från början till slut där han var gift och bodde - på Södra Tveten, Spekeröd.  
 
För 10 år sedan var jag snabbt inne på ett husförhör gällande familjen Andreas Andersson och hustrun Anna Andersdotter som är född i Norra Aröd i Solberga 1794-11-08. Jag tyckte mig då se i marginalen Solberga och trodde Anders Andersson var född där 1787-06-01 men han kanske bara hade flyttat dit en period utan övrig familj.
 
Nu när jag gått igenom alla husförhör under aktuell period i lugn och ro och följt familjen Jag ser nu som jag missat tidigare att det nämns i de första husförhören att Anders Andersson är född i Ucklum 1787-01-01
 
I senare husförhör är mannen borta och notering finns om ”Solberga” i marginalen liksom för (en son?)Anders född 1816-12-12 eller dag 08? Kvar på Södra Tveten i Spekeröd bor endast sonen Jonder eller Sonder med familj och brodern Emanuel Andreasson född 1837-08-15 och modern Anna Andersdotter född 1794-11-08 som avled Södra Tveten Spekeröd 1862.
 
Vid ett annat husförhör är det en ”klammer” runt hela familjen mor far och alla barnen och en notering Jörlanda så man tolkar det som de flyttat alla till Jörlanda vilket inte stämmer.  
 
Jag har sökt vigslar i Solberga gällande Andreas Andersson och Anna Andersdotter 1816-1823 då hon kom från Norra Aröd i Solberga men inte funnit någon vigselnotis om paret.  
 
Är det någon som kan hjälpa mig reda ut speciellt Andreas Andersson född 1787 den 1/1 eller annan dag det året, var han var född, i vilken församling? Ucklum eller Solberga?