NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-05
Skrivet av: Sven M. Hennig skrivet 2007-02-05, 20:29
Hej!
 
Den Per Andersson i Grossbol som möjligen är Nils Perssons far finns ej i mantalslängder mellan 1672 och 1734. Jag har gjort en komplett gårdsinventering för Grossbols fem hushåll under denna period (efter 1700 tillkom ytterligare två) men ingen Per Andersson har dykt upp här. Han kan givetvis ha varit inneboende men jag misstänker att han kanske bodde i Grossbol en ytterst kort period, kanske var han till och med skriven på annan ort. Vad som är intressant i sammanhanget är att jag i domböcker för åren 1689 till 1691 har funnit en Per Andersson i Grossbol men utan ytterligare information om släktskap. Vilken källa har du använt för att dra hypotesen att Per Anderson är far till Nils? Jag lutar allt mer åt att Nils kom från en annan by och inflyttade när han gifte sig med Britta som jag säkerligen vet kom från Grossbol. Faktum att Nils inte finns i födelseboken visar kanske på att han föddes i en annan församling men å andra sidan verkar Grava kyrkobok ha många luckor så det är svårt att veta med säkerhet. De bästa källorna har i stället varit domböckerna där jag sett många släktförbindelser mellan Grava och Ullerud (Nedre och Övre) men även Grums och Alster. Kanske kom han från någon av dessa socknar?
 
År 1689 står följande personer som skrivna i Grossbols hushåll enligt mtl.:
 
A. Lars Månsson, soldat, gift + dräng Olof
B. Nils [Nilsson], gift + son Nils
C. Christens änka (1694 bor Olof Arvidsson här med modern som blivit änka)
D. Per Månsson, gift (hustruns namn Elin)
 
Den sistnämnda finns i mtl 1676-1700. Hans far hette Måns Nilsson som köpte gården ca 1672 av rustmästare Harald Påsse för 400 riksdaler (Domb. 1672:43). Han kanske var son till Nils Persson i Skived. Förutom Per hade han även sonen Lars som bodde i Grossbol A. Per Månsson köpte broderns del i gården 1685 (Domb. 1685:261) och var gift med en dotter till Elin Nilsdotter i byn.
 
Jag har länge misstänkt att Nils Persson var son till denne Per Månsson men har inte lyckats hitta en säker koppling. Det finns en Per Månsson (son till Måns Persson, ca 1666-1740 och därmed sonson till Per ovan) som var dopvittne åt Nils dotter Catharina 1735. Kanske var Nils och Måns Persson bröder?
 
Olof Arvidssons dotter Britta föddes 1704 enligt AI:3:35 men jag kan ej finna henne i Grava födelsebok. Min källa till kopplingen till hennes far Olof är mantalslängden 1725-1727 där Olof Arvidsson anges som gift med inneboende måg och två myndiga döttrar. År 1734 anges mågen som Nils Persson. Olof är skriven i Grossbol första gången 1694. Dessförinnan bodde på gården Arvid Michelsson. Han avlider någon gång mellan 1677 och 1681 för sistnämnda år anges i mantalslängden ”Arvids änka”.
 
Olof Arvidsson gifte sig i december 1698 i Grava med Abbelina Nilsdotter från Grossbol. Olof är troligen son till soldaten Arvid Michelsson som ursprungligen bodde i Hällekil, Övre Ullerud. Han gifte sig 1667/71 med en dotter till Jon Olofsson i Grossbol.
 
Kils Dombok 1672:18,42 citerar Arvid Michelssons ursprung och hans svärfar och 1665:246 ger ytterligare information. Arvids föräldrar var Michel Larsson och Marit Eriksdotter i Hällekil 1641/1656. Dessförinnan bodde de i Grossbol. Övriga barn till Michel och Marit var: Lars (soldat boende i Grossbol), Halvard (Bergsby, Öv. Ullerud), Olof (Öjenäs, Grava), Karin (Öjenäs, Grava), Björn (Grossbol), Erik (Kvarntorp, Ned. Ullerud), Torsten, Anders och Marit (Hällekil, Öv. Ullerud; gm Olof Månsson).
 
Mvh Sven Hennig