NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-06-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-06-13
Skrivet av: Gerd Johansson skrivet 2003-06-09, 16:52
Mathilda g Boqvist f 1865 i Grava????, Nytt försök.
 
Jag har fått ett brev med en fråga från en avlägsen släkting i Oregon, Andrea Pattersson. Hon har hjälpt mig en hel del och nu ville hon ha lite hjälp med sin svärmors svenska familj. Hon har varit i Salt Lake City och forskat en del och skickade med några kopior på utdrag hon gjort. Två av kopiorna är ur Gravas födelsebok 1865 och två från Emibas.
I födelseboken har hon hittade två Mathildor ; 3 augusti med föräldrar Lars Håkansson och Anna Jonsdotter (yrke och bostadsort svårtydd på kopian) och6 januari ? Larsson och Kajsa? (även där svårtydd bostad och yrke).
Emibas kopiorna ger följande uppgifter: Matilda Boqvist Jansdotter Hustru 29 år f 1865-11-23, Utflyttad 1895-08-09 från Grava Bofasterud till Nordamerika med familj Husförhörssida 26. Passagerarlistor Boqvist Mathilda 30 år destination Cloguet biljett nr 56-236-2619. Ellen 4 år dotter och Ernst 3 år son alla utflyttade 1895-09-13.
 
Följande skrev Andrea också i brevet till mig:
 
Our family history says that Mathilda came to America in 1895. She was the wife of Fred Boquist and they went Cloquet, Minnesota. Apparantly, her father, Lars Larsson came over too, but not her mother . Do you think Lars Larsson could be Lars Hakansson?. Mathilda\s birthday is listed as 23 nov 1865 in the Emibas Värmland Fråga, but on page 1 of the parish record her birthday appears to be Aug 3, 1865. Any ideas why they could be so different? I tried to read every line in the film for 1865 birthdates and there are no Mathilda?s for Nov 1865! I know that Mat(h)ilda came with her two children, Ellen&Ernst in 1895 to USA and that this is our family member.
 
Mina funderingar är följande: Är verkligen Mathilda född i Grava? Inget i Andreas uppgifter tyder på det. Hon bodde säkert i Grava när hon flyttade ut till USA och Andrea kan ha tagit för givet att hon var född även där. Det finns ju även en osäkerhet om Mathildas efternamn. Enligt Andreas uppgifter borde hon hetat Larsdotter, men i Emibas står ju hon som Jansdotter. Namnet Boqvist borde hon fått som gift.
 
Hoppas någon kan hjälpa mig med att reda ut problemet och ev. har lite uppgifter som jag kan vidarbefodra till Andrea.
 
MVH
 
Gerd Johansson
 
Tråvad