NULL Skriv ut sidan - Glava

Anbytarforum

Titel: Glava
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2015-02-22, 23:11
Hej Per
 
Jag kan inte ge dig ett bestämt svar på din fråga om Johanna Karlsson Lundberg, men jag ser det som mycket troligt att även hon är en dotter av Fältjägare & Kammakare, Karl Fredrik Nilsson - Lundberg & Sofia Niklasdotter - Kranz, men deras barn är svåra att följa då de rör sig mellan Sverige och Norge på sina resor.
 
Nu är ju detta en familjegren till Kai-Samuel - Vigardt som är eller har varit viceordförande i Romanifolkets Riksforbund i Norge, det finns ju en möjlighet att de kan svara på dina frågor om denna släkten, om du förklarar ditt ärende, här är adressen till dem post@romanikultur.com
 
 
Vad beträffar dopvittnena Maria Lena Siljat och Jan Jansson så tror jag inte att de har med Lundberg släkten att göra eller med resande att göra, de befann sig nog snarare i kyrkan eller på pastorsämbetet när dopattesten skulle skrivas och då bara som vittne.
- dopvittnena är bara ett villospår, som inte ger något år din forskning.
 
Maria Lena Siljat (finns lite olika stavningar på efternamnet) har sina anor bland en smedsläkt från Finnrödja och hör inte till resandefolket på något sätt, hennes far var Jan Peter Siljat född i 1790-06-29 i Finnerödja och hans far i sin tur var mäster smeden Isac Siljat född 1769-05-16 i Finnerödja, så jag ser ingen koppling till resandefolket.
Samma sak gäller Jan Jonsson (som han har som patronymikon efter sin far Jonas Olsson) han är född i Glava 1824-12-03 och Jan´s släkt har inget med resandefolket att göra vad jag kan se, har följt han bakåt lite och hittar ingen koppling till resandesläkter här.
 
Även jag har försökt att ringa in vart Adolf Edvin skulle blivit döpt men har inte funnit honom i någon kyrkbok omkring Glava, kan ju vara så att prästen inte har noterat han i boken för Glava och att han är döpt där, tycker det verkar mest troligt då Lena Maria Siljat och hennes man var bofasta i Glava.