NULL Skriv ut sidan - Ucklum

Anbytarforum

Titel: Ucklum
Skrivet av: Michael Porath skrivet 2016-03-04, 18:51
Det är ju fantastiskt med A-forum att man kan få hjälp av så många forskare som är så mycket kunnigare och mer kompetenta än man själv är! I och med vad jag nu tacksamt fått veta av er och andra kan jag kanske våga dra några försiktiga slutsatser. Så här ser min koppling till Ucklum ut, fortfarande med viss reservation för släktleden från och med Per Andersson och bakåt i tiden. Jag är tacksam för alla kompletterande synpunkter som fortsatt kan tillföras till detta.

Några frågor som väcker min nyfikenhet är följande:
Varifrån kommer Christian Perssons tillnamn Norling? Var han månne soldat? (det finns en Christian Norling i soldatregistret 1758-62 som kanske kan stämma).  
Greta Petersdotter var alltså frånskild enligt hfl. Varför? Var det inte ganska ovanligt med skilsmässor på 1830-talet?

Min fm ff Samuel Larsson, kammakarmästare i Linköping
f 24 nov 1833 i Ucklum, Västra Röd, Lunden
d 4 nov 1876 i lungsot i Linköping domkyrko

fm ff f okänd

fm ff m Greta Petersdotter, backstugusittare, frånskild då Samuel föddes, fattighjon skriven på socknen med sina barn från ca 1845,
f 5 jul 1798 i Ucklum, Grössbacken
d 23 dec 1851 i Ucklum

fm ff mf Peter Christiansson, vid sin död torpare på Myren, Daffinseröd
f 20 mar 1772 i Ucklum, Sågen
d 25 aug 1834 i kolera, i Ucklum, Daffinseröd, Myren

fm ff mm Maria (Maja) Jonasdotter
f 1775
d 6 sep 1803 i barnsäng i Ucklum, Grössbacken

fm ff mf f Christian Persson (Norling) (enligt obekräftad uppgift bonde i Grössby, nämndeman och även frälsefogde i Ström i Hjärtum)
f 5 okt 1740 i Ucklum, Svenshögen
d 3 maj i Ucklum, Grössby Sörgård, Backen

fm ff mf m Gunilla Gunnarsdotter (Gunnesdotter)
f ?? i Ucklum, Tönneröd
d ??

fm ff mf ff Per Andersson
f 1698
d 30 jan 1752

fm ff mf fm Elsa Hansdotter
f 1707  
d 1782

fm ff mf ff f Anders Persson
f 1669
d 27 okt 1737