NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 augusti, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 augusti, 2013
Skrivet av: Martin Nordling skrivet 2013-05-31, 08:57
1771-11-10 så vigs drängen Johan Persson ifrån Siutatorp(?) i Carlstads sokn (detsamma som Karlstads landsförsamling tydligen), och pigan Anna Eriksdotter i Skifverud. Detta verkar vara det första säkra spåret efter detta par. Genom att söka i födelselängden så har jag funnit att de först var i Skiverud under 1770-talet, sedan så kom de till Granbäck och fick dottern Stina där, 1785 fick de dottern Maria i Blixbol, 1787 dog Maria i Blixbol, liksom svärmodern Marit Eriksdotter (f. 1715). 1791 fick de dottern Maria i Norra Alpesäter (Alpsätter) (senare död) och på denna plats tycks de ha stannat. De fick sitt sista barn där 1797, dottern Maria, min ana.
Johan tycks ha kallats både Jan och Jean och dog i Norra Alpsätter 1806. hustrun Anna dog först 1834 i Skiverud.
 
Jag har nu problem att identifiera föräldrarna till dessa makar; i HFL anges Johan vara född 13/11 1747 och Anna 10/10 1752 i Gillberga.
Jag har vaskat fram följande födelsenotiser (från mina anteckningar):
Bild 138 i SVAR:
1747-02-14 föds Johan med föräldrarna Joh. (Jahn, Jehn, Pehr? Svårläst) Nilsson och hustru Kerstin Jonsdotter uti (Något svårläst: Sopvrå, Dopvrå ser mina anteckningar ut som)
Bild 157 i SVAR:
1752-04-22 föds Anna med föräldrarna Eric Bryngelsson och hust. Mari XErsdtr(? det är ett tecken framför Ersdtr som ser ut som en blandning av X och M) i Gråbäck. Sedan så är det några faddrar i Gränbäck, jag misstänker starkt att Granbäck avses.
På bild 77 i SVAR (sidan 92, som jag tror är Granbäck, men jag har glömt att göra anteckning om det) i A I/1 (1733-1741) finns dessa personer:
Dräng Erik Bryngelson
     h. Mari ooErsdotter (något svårtolkat tecken framför Ersdotter).
 
Mitt dilemma är nu följande födelsedatumen i HFL stämmer ej med de som jag hittat i födelselängden, men i åtminstone hustruns fall, så verkar identifikationen korrekt ändå eftersom moderns namn stämmer överrens med vad vi helt säkert vet att hon hette.
 
Är det någon som har en idé om vad man skall tänka här?