NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 februari, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 februari, 2014
Skrivet av: Björn Sonesson skrivet 2013-12-10, 10:06
Jan Jutefors! Husförhörslängden äger företräde framför födelseböckerna i detta fall - är min slutledning.  
 
Prästen kan i flera år ha fått felaktig information av den eller de lekmän som ansvarade för den husförhörsrote dit Nils Persson med familj tillhörde! De lämnade uppgifter om människorna som fanns i rotens byar och någon gång så blir det fel antingen i ministerialböckerna eller i husförhörslängderna. Uppgiften om barnet i födelseboken är den mest säkra, medan uppgift om övriga är alltid lite mer osäker. Då både vigselbok, husförhörslängd och flera dopböcker ger namnet Persdotter, bör det ses som det riktiga. Ofta var det först klockaren (ibland komministern) som skrev ett första utkast, en dopkladd med förättade vigslar. Ibland finns sådana bevarade, men långt ifrån alltid - ofta är de utrensade. Sedan hade komministern eller kyrkoherden att upprätta ett renskrivet exemplar av födelse- och dopkladden. Det finns fall där det är tomt utrymme i den prydliga boken, där jag vet att tomtummet beror på att lösa blad som tillhörde konceptboken tyvärr förkommit på något sätt. I något fall hade barn fått fatt på pappren och lekt med dem. (Det är därför böckerna är så prydliga. I Norge var man skyldig att föra och spara klockarböckerna, så där har de två versioner av födelseböcker i alla fall för 1800-talet, vilket idag är bra i de försmalingar, där de ena har försvunnit eller förstörts.)
 
Har du funnit Ingrids födelsenotis och dödnotis i respektive ministerialbok? Mitt tips och min tro är att där står det igen Persdotter förutsatt att hon var född i socknen och att notiserna finns kvar/existerar i respektive bok.  
 
mvh Björn