NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2013-03-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2013-03-17
Skrivet av: Erik Mangsbo skrivet 2013-03-10, 20:25
Senast jag skrev om Jesa i Asphyttan antydde jag att jag hade hopp om att få klarhet i vem som var hennes moder. Jag återkommer till detta nedan.
 
Först, angående frågan om Jesas familj, har jag följande antecknat:  
Jesa Eriksdotter c1608-1687 (troligtvis något överdriven åldersuppgift)
gift 1:o senast 1636 (mtl) med Hans (Henriksson) hammarsmed vid Asphyttan död 1656 (mtl)
gift 2:o senast 1658 (mtl) med Nils Nilsson masmästare c1622-1687  
 
När Jesa dog noterades att hon hade två söner och två döttrar efterlevande.
Hennes arvingar förekommer i häradsrätten 1687 och jag har med hjälp av den notisen kommit fram till följande barn:
Elin Hansdotter c1641-1684 (g m Bengt Andersson som var Jesas måg och arvinge 1687)
Maria Hansdotter (g m Staffan Andersson som var Jesas måg och arvinge 1687)
Henrik Hansson (g m Gyri?)
Ej namngiven son c1648-1671 (”Jesas son” i dödboken)
Karin Hansdotter (en av arvingarna 1687)
Hans Nilsson 1660- (en av arvingarna 1687 som bör vara son i Jesas andra äktenskap)
 
En eventuellt avvikande uppgift finns från 1686 när Jesa uppges ha en måg Henrik. De listade arvingarna från 1687 och uppgiften att hon hade två efterlevande söner talar dock för att mågen Henrik i själva verket är en felskrivning för sonen Henrik. Om mågen Henrik verkligen fanns var han möjligtvis gift med Karin Hansdotter.
Maria Hansdotters make Staffan Andersson bör vara från Lämås i Lungsund dit han i så fall återvände efter Asphyttetiden. Staffans hustru hette år 1714 Maria Nilsdotter men det är antagligen hans senare gifte. (Att de 1714 visar sitt testamente för rätten kan indikera att de inte hade gemensamma barn även om det inte nödvändigvis behöver vara så)  
 
 
Angående Jesas föräldrar så står det enligt hennes dödsnotis klart att hennes far var Erik Jonsson. Genomgång av skattelängder och domböcker tycker jag ger en ganska god kännedom om de andra bergsmännens vid Asphyttans hustrur under perioden 1625-1655. Erik Jonssons hustru däremot är inte uttryckligen namngiven vad jag kunnat finna. Kanske beror det på att hon blev änka redan omkring 1633 och att hennes son Jon Eriksson strax därpå blev bergsman och därefter förestod hemmanet. Av nedanstående indicier finner jag att Jesas moder bör heta Sigrid Henriksdotter:
1. Erik Nilsson visar 1656 hur han tidigare löst ut sina fastrar från Gammalkroppa. En av fastrarna var hustru Sigrid Henriksdotter vid Asphyttan. Eftersom Erik Nilssons far verkar ha avlidit omkring 1648 kan man förmoda att fastrarnas delar lösts ut någon gång mellan 1648-1656.  
2. Genom kännedom om bergsmännen i Gammalkroppa kan Erik Nilssons faders och fastrars födelseår placeras till slutet av 1500-talet vilket är passande.  
3. Det enda omnämnandet i övrigt av hustru Sigrid från Asphyttan har jag hittat bland kyrkoräkenskapernas föräringar tidigt i perioden 1 juni 1652-8 april 1654. Exakt datum framgår inte men det skulle kunna sättas i samband med hennes sjukdom eller död.
4. Arvsskifte efter Erik Jonssons barns saliga föräldrar hölls i juli 1652 vilket antyder att deras moder nyligen dött (fadern var död sedan knappt 20 år)
5. De andra bergsmännens hustrur vid Asphyttan är till stor del kända till namnet – ingen hette Sigrid (ca 1625-1655).
6. Stöd för att hon ska kopplas till Erik Jonssons familj får man också genom att namnen Sigrid och Henrik förekommer frekvent i kommande två generationer av familjen men i princip inte alls (en förekomst under samma period) i de andra bergsmännens familjer vid Asphyttan.