NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-02-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-02-22
Skrivet av: Claës Linder skrivet 2009-01-20, 08:30
Hej och tack Elisabeth för snabbt svar. Gaggo och Gaboo är nog helt olika släkter men ändå väldigt intressant att få Ditt svar. Jag tror att det är sammanblandningar i vår släkttradition. Peder Olufsson Gaboo/Giebo kan ha tagit sitt namn efter byn Gebo i Ullasjö i Kind. Vallontraditionen kan bero på ett ingifte där vi vet att det fanns bergsmän i släkten (Lönnqvist från Gälleråsen) sammanblandat med en släkt Kebbon/Kebbonius som också stavar sitt namn Gebon i någon källa. Denna släkt har en tradition om en präst som inflyttade på 1500-talet från Finland. Detta är svårt att belägga men finns noterat i olika källor. Att ättlingarna blev präster är däremot helt säkert och anor till släkten Wirsén.
Det som hade varit spännande hade varit att hitta denne Oluf Giebo/Gaboo men antagligen använde han aldrig sitt släktnamn som först antogs av sonen. Det är mycket svårt att få uppgifter om Peder Olufsson Gaboo som saknas i de källor jag fått hjälp att undersöka i Krigsarkivet. Jag har hittat honom själv i Älvsborgs generalmönstringsrulla i slutet av 1600-talet.
Peder Gaboos son Anders Persson Knivsmed antog namnet Kindberg (belagt i kyrkboken) och min anfader Göthar Persson Kindberg i Virserum var antagligen också en son. Denne blev pistolsmed i Virserum efter att blivit mästare i Jönköping och också hans son (som jag har på ett rekonstruerat porträtt från slutet av 1700-talet av ) var också pistoltillverkare men aldrig smed. Det som gör det hela rörigt är att också en av anorna till Wirsénsläkten var mekanikus redan i början av 1600-talet och en tradition förmedlar att han också gjorde vapen.
 
Mvh
 
Claës Linder