NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 januari, 2016

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 januari, 2016
Skrivet av: Ingamaj Backman skrivet 2015-12-27, 19:34
Jag söker fortfarande efter uppgifter om följande personer i Fryksände och kanske Östmark. Bakgrunden är följande:
Allt börjar med min pappas morfar, Pehr Larsson (tog sig senare vid ankomsten till Älvsbyns kommun  
Norrbotten efternamnet Frykvall) född 1860-08-09, Ånneby Fryksände. Föräldrar, Lars Persson * 1832-04-22, Bada och Karin Olsdotter och i husförhör står det ibland att hon är född 1834-04-22 Ånneby men jag har inte hittat någon Karin med det födelsedatumet. Jag har istället utgått ifrån att hon är född 1832-04-22 i Wästanvik och i födelseboken finns en Karin (Fryksände CI:5 sid 123). Men då står det att hennes föräldrar heter Olof Olsson och Marit Andersdotter och nu har jag rejäla problem. Detta eftersom den Olof Olson jag antagit är hennes far och som också styrks av att de finns på samma ställen i husförhören (exempel Fryksände AI:26 sid 780) är gift med en kvinna som heter Marit Persdotter.  
 
Denna Marit Persdotter har jag nu sökt i flera månader men hon finns inte. I samtliga husförhör där jag hittat dem sägs det att hon är född 1797 Stensgård. Men någon sådan person kan jag inte hitta. Olof Olsson är född 1801-03-01 i Röberg och det sägs att han är kryckgångare. De vigs 1828 Fryksände E:2 bild 8. Har jag kommit helt galet eller finns det en lösning?