NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 januari, 2016

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 januari, 2016
Skrivet av: Håkan Larsson skrivet 2015-11-18, 23:00
Elisabeth Engström har frågat efter en Carl Carlsson från Utterbyn i Fryksände socken (Värmland). Först nu har jag sett frågan men jag vill omgående tipsa om en tänkbar ”Carl”.
Den ”Carl” som jag ser som tänkbar i sammanhanget skrevs oftast, men inte alltid, som Carl Sahlström. Jag har även sett honom figurera som ”drängen Carl Carlsson”. Denne Carl Samuel var född den 1 oktober 1801 i Ånneby, Fryksände socken, som son till Carl Hindrik Sahlström och hans hustru Gertrud Jönsdotter från Bada. Från två års ålder och fram till sin död 1850 bodde Carl i Utterbyn.
Släktforskaren Lennart Finnson beskriver i sitt kompendium ”Gårdar och släkter i Utterbyn och Persby” (detta är ett supplement till boken ”Utterbyborna” vilken gavs ut 2009 av Utterbyns Samfällighetsförening), en händelse 1819 där den sjuttonårige ”drängen Carl Carlsson”, tillsammans med en kumpan, gjorde sig skyldig till ett personrån med rättslig påföljd. Fem år senare, 1824, gifte han sig med Cajsa Lundell från Stensgård. Inom äktenskapet föddes fem barn, varav två utvandrade till Borgsjö i Medelpad.
Carl Carlsson Sahlström var sonson till den smålandsfödde officeren och sedermera gränsriddaren Samuel Sahlström. Den senares hustru (Carl Carlssons farmor), Maria Catharina Du Rietz som föddes på Börsjö i Risinge socken (Östergötland), härstammar från en fransk adelssläkt med anor från 1100-talet.
Carl Carlsson Sahlströms barndomshem ”Där ôpp i Utterbyn”, numera känd som ”Sahlströmsgården”, är idag en öppen konst- och kulturgård. Om någon är intresserad berättar jag gärna mera om Sahlströmsgården och dess innevånare.  
Mvh/ Håkan Larsson