NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 maj, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 maj, 2015
Skrivet av: Björn Engholm skrivet 2015-02-16, 12:24
Jo, det stämmer att jag bygger nästan allt på den muntliga traditioner, jag hade fortfarande i min barndom släktingar som bodde precis där och som jag brukade vara hos. Att verifiera en muntlig berättartradition är inte lätt långt efteråt, speciellt i vår tid. Gången blir att göra om och göra om tills de skriftliga felen träder fram. Den enorma sjösänkningen av Brockensjöarna förändrade stränderna här vid det gamla oset. Av holmen återstår idag ett näs i älven Ljusnan nya lopp där gammal grundläggningar kan studeras. Tyvärr har den gamla dokumenteringen i huvudsak gått förlorad men om kvarnar och sågar på detta ställe finns det skriftliga uppgifter från förr att ta del av. Eftersom jag har det mesta i huvudet kan jag behöva lite tid till att adressera det. Beträffande årtal för det tidigaste uppförda här skulle utgrävningar på platsen kunna göras. Detta var ju hela bygdens ursprungliga industriella centrum och man kan väl kalla ointresset för det som en riktig skandal. Det kan beläggas här skriftligt på 1500-talet. Men i denna bygd har inte ursprungsbefolkningen ägnats något som helst intresse, detta enligt mig men inte av den kulturelit som inte värderar alla lika.