NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 maj, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 maj, 2015
Skrivet av: Björn Engholm skrivet 2015-02-15, 13:50
Björn Sonesson! Du har på denna och den tidigare sidan undrat över Åstebyholm, men också om Tjeder. Åtskilligt är inlagt av andra och jag nöjer mig att bemöta dig. Detta är det samma Åstbyholm som låg vid gamla Brockoset, det som troligen gett namnet till Brockensjöarna. Här på holmen uppfördes kvarn och sågar på 1400-talet, något som byggdes till med andra byggnader och det som blev Fryksdalens första järnbruk. Gamla namnet Ostebin fick en förskjutning i namnet och hela Åstbyholm flyttades succesivt. Den såg som uppförts där 1742 flyttades till forsen vid Önnre. Jag menar att Önnerud inte är ursprungligt namn. Det är fel att skriva att sågen flyttades från Åstby i Vitsand. Den flyttades inom Frycksände socken i en tid när Vitsand inte ens var på tänkt som ett nytt sockennamn. För övrigt har jag lagt in under Vitsand om den gamla lokala dialekten och dess gängse namn en gång. Sågen kom från övre Bönnom ned till det egentliga Bönnom. Det fanns kvar då på Bönnomsätern och Bönnomhöjden nordöst om Utterbyn. Beträffande den mycket omtalade Carl Johan Tjäder så har jag en del outgivet material om hans olika sidor och det finns en del att rätta i uppgifterna som är utlagda. Men det faller ju inte under sidan Fryksände.