NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2012-12-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2012-12-09
Skrivet av: Jan Berglund skrivet 2012-11-02, 20:32
Hej Lennart och mycket tack för att du engagerat dig. Jag har i många år stångat mig blodig på Marias och Pers anor.  
För en ickevärmlänning är det mycket svårt att hänga med när mina gamla värmländska anor flyttar mellan pastorat och församlingar och socknar som byter namn och utbredning i en för mig tyvärr ganska okänd region. Jag hänger alltså inte med geografiskt sett.  
När sedan faderns namn, som i de här fallen utelämnats i födelseboken, då ställs man inför problem när man vill gå vidare.
Jag har tidigare försökt att utreda alla personer du nämner.
Per från Snipa var het i och med att ett dopvittne var från Flatåsen. Han kunde ju avskrivas när han avled.
 
Jag håller med om att Per Hindriksson född 1823 som flyttar från Noppen till Christinefors är mycket intressant.  
I hf Vitsand A1:5 1841-1849 bild 49 rad 8 står det Dräng Per Hindriksson 1823 fr nr 4 1844 till 127 1845. Jag har en gammal anteckning om detta. Kan någon hjälpa mig att tolka vart Per flyttar 1845?
 
För övrigt. Finns det något enhetligt skrivet som sammanfattar Finnmarkens pastorats och församlingars förändringar med utbredning, kartor, och årtal?  
 
Mvh  
Jan Berglund, Sorsele.