NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2012-09-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2012-09-14
Skrivet av: Gunilla Brolund skrivet 2012-05-12, 13:30
Hej,
Ja, det var ett mysterium (att hon inte finns med i Hfl, menar jag). Jag har själv Valborg i mitt släktträd - inte som en ana, utan som ett syskonbarn. Det föds ju bevisligen en dotter Valborg till Jon Nilsson och Maria Larsdotter, fast inte 1740, utan 13/11 1741 (FB Fryksände C:2 sid 165). Förresten, Bada finns med i Hfl 150-52, fast de står långt bak, efter Bada bruk - se sid 329. Men hon nämns inte där heller.
 
Kan hon av någon anledning ha växt upp någon annanstans? Eller är hon faktiskt inte deras dotter, utan bara råkade tjäna piga hos Jon Nilsson och Maria Larsdotter vid giftermålet? Och kanske av misstag skrevs som dotter? Jag hittade henne dck inte i dödboken i Fryksände under 1740- och 1750-talen.
 
Om hon inte är deras dotter, så finns det en Valborg Jonsdotter till att kolla, född under åren 1739-41:
född 16/1 1740 i Önnerud, dotter till Jon Jönsson och Karin Mickelsdotter
och ett par Valborg Johansdotter (ja, det stämmer inte riktigt, men präster slarvade faktiskt ibland):
24/1 1739 i Mulltjärn, dotter till Johan Abrahamsson och Valborg Göransdotter
7/4 1740 i Kälkerud, dotter till Johan Olofsson och Margareta Henriksdotter
 
En annan bra väg du kan kolla, är Valborgs barns faddrar. Man hade väldigt ofta med syskon som dopvittnen. Så du kan testa att gå igenom allihop och se om du kan hitta dem vidare. Skulle det finnas flera syskon till någon av ovannämnda Valborg'ar, så är det ett indicium och kanske en vägledning.
 
Jag kollade också om det fanns bouppteckningar för Jon Nilsson eller Maria Larsdotter, men så var inte fallet.
 
Lycka till! Hittar du ett spår, så får du gärna meddela mig - jag är nyfiken.
 
Hälsningar,
Gunilla