NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-11-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-11-01
Skrivet av: Gunilla Brolund skrivet 2008-10-30, 18:15
Hej Aina,
 
Ja, det kan vara klurigt. När det inte står något i Hfl om varifrån han kommer, så känns det inte så kul att leta igenom hela Hfl. Mitt bästa råd är att se vad du kan hitta framåt i tiden, om inte det kan ge några ledtrådar. Står det något om var han är född någon gång längre fram? Om han gifter sig, står det något i vigselnotisen? Eller i dödsnotisen? Om han får barn, kan det finnas ledtrådar bland faddrarna?
 
Glad - det låter som ett soldatnamn. Kan det finnas något där, någon generalmönsterrulla eller soldatregister?
 
En sista lösning kan bli att du får läsa igenom Hfl, du kan ju beta av det 40-50 sidor åt gången. Jag kollade inflyttningslängden, men den finns bara från 1825 i Fryksände, och jag hittade inget det året. Jsg kollade också vilka Jöns, med en far som heter Mats, som föddes i Fryksände 1807. Det fanns inga, inte heller 1806, men 1808 finns en, född 6/11 i Mången, föräldrar Mats Matsson och Kerstin Jonsdotter.
 
Är det inte han, så lutar det åt att han åtminstone inte är född i Fryksände.
 
Fast vänta lite - jag kollade i Disbyt. Där hittade jag en Jöns Glad Mattisson, född 1807 i Fryksände. När jag klickade på webb-adressen kom följande upp:
Som ett led i Digisam-projektet vill vi visa vilka skatter av släktforskarmaterial som finns i GFs samlingar. Vi har därför lagt in summariska uppgifter från GFs databaser i Disbyt. Om du är GF-medlem kan du gå till GFs webbsida och söka vidare i GFs databaser eller också kan du kontakta GFs kansli. Om du inte är GF-medlem kan du få enstaka uppgift mot avgift genom att kontakta kansliet. Hittar du matnyttiga uppgifter, så rekommenderar vi dig att gå med i GF. Denna samling - som vi kallar GenArk - består av ett tusental antavleutredningar i koncept, som GF fått överta efter en firma som gjorde släktutredningar på beställning (Genealogisk Arkivforskning AB). Du kan söka bland 61 865 personer
 
Se vidare på http://www.genealogi.net/
 
Hälsningar,
Gunilla