NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-11-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-11-01
Skrivet av: Gunilla Brolund skrivet 2008-07-12, 15:00
Hej Ann-Mari!
 
Jag kollar hfl på AD-Online, eftersom det är lättare att läsa där.
 
I AI:27 sid 460 står att hon flyttar till sid 815 1/11 1866. På sid 815 i AI:28 står hon som inflyttad 1866 1/11. Volymen täcker åren 1866-70, och det är inte noterat att hon flyttar. Ändå finns sonen där plötsligt. Håller med dig, hur konstigt som helst. Jag skulle gissa på att hon gjorde just det du tror, for till Medelpad för att föda. Ett tillfälligt besök registrerades troligtvis inte. Jag tittade igenom in- och utflyttningslängderna i Fryksände 1868,-69 och -70, och de fanns inte med där. AD-online täcker inte Västernorrland, så jag kollade på Genline ifall det fanns flyttlängder i Attmar - på Genline finns de inte. Jag kollade dock på SVAR, och det finns flyttlängder 1869-86, som ingår i Attmar C:6. C:6 finns inte på Genline, men väl på SVAR. Jag kollade inflyttning 1869 och början på 1870, och utflyttning 1870, utan resultat. Chansen var väl inte stor att hitta dem där, men man måste ju kolla.
 
Födelsebok för 1870 finns också på SVAR. Inte heller där står annan hemort än Åshagen, Fryksände, vilket talar för att hon var på besök. Intressant är dock dopvittnena: Arb Karl Johan Karlsson och hustru vid Sörfall. Under rubriken Förlossningsbiträde står Ex. Jag vet inte om det betyder att en barnmorska var närvarande eller inte. Kan vara värt att undersöka, ibland finns information att hämta där.
 
Om du inte redan har gjort det, så kolla vilka från Fryksände som bodde i Attmar. Hon måste ju ha haft något skäl att åka just dit. Släkting, granne?
 
Vidare kan du ju undersöka om hon stämt någon för barnets underhåll. Det torde ju vara barnets far i så fall.
 
Jag förstår dock inte vad du menar med att det fattas några sidor - var då?
 
Skickar dig en bild av FB på e-mail.
 
Hälsningar, och lycka till,
Gunilla