NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-30
Skrivet av: Jan Myhrvold skrivet 2003-10-24, 08:53
Anna-Lisa!
 
Det fins minst fire Henrik Henriksson i Mangen ca 1730, men bare en gift med Marit Persdotter.
 
I en sak etter 1733 på tinget i Fryksdals härad (jeg har ikke notert år og sak) står det at Henrik Henriksson ikke høres som vitne fordi han har avvikit til Norge.
 
Hvorfor han bodde noen år i Norge vet jeg ikke. Det er mulig han fikk ta over eller rydde Molbakken i Romedal. Etter at han ble arrestert for tyveri og klarte å rømme flyttet han sikkert tilbake til sine hjemtrakter. 
 
I Fryksändes husforhør 1750-52 for Rattsjöberg (side 42) står huskaren Henrik f 1694 med hustru Marit f 1702. Jeg har ikke brukt tid på å skille barna som er plassert under dem fra husbondens (halvbroren Bengt Henriksson) barn, men barnet Bengt f 1736 står overstrøket på samme måte som foreldrene.
 
Det var minst to Henrik Henriksson samtidig i Norra Ny ca 1725, men det ser ikke ut til å være fare for sammenblanding. Henrik Henrikssons sammenheng med Osebol ser ut til å gå gjennom Marit Persdotter. Hun var sannsynligvis datter av Per Jonsson der. Fhd 1727 vårting 83: Per Jonsson er bror av Lars Jonsson den yngre og eldre, og Per hadde arvejord 2/7 av 3/5 av 1/2 i Gunnsjögården. Per var da i Osebol. I Fhd 1729 ht 39 står det at Per Jonsson (og hans to brødre) hadde foreldrearv fra både Gunnsjögården og Överbyn. Pers arv i Överbyn var 1/32 (Fhd 1730 ht 205). 
 
Gunnsjögården ligger ikke langt fra Rattsjöberg, og det er sikkert en av årsakene til at Henrik Henriksson ble gift nettopp i Osebol. Osebol ligger relativt langt fra Rattsjöberg.
 
Jan