NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-02
Skrivet av: Lennart Eriksson skrivet 2007-08-05, 09:06
Hej Carin.  
Jag tycker det verkar som du dragit riktiga slutsatser beträffande dödsår på Knut o Ingeborg.
Man kan nog konstatera att Knut måste varit jämngammal med hustruns föräldrar.
 
Kerstin Bengtsdotter i Mellbyn via hennes äldre söner Bengt och Amund Arnessöner är mina anor och så Kerstins far Nm. Bengt Skåresson i Björkenäs förstås. Hans far hette förresten Skåre Amundsson, som också hade barn som hette Ingeborg och Amund, man ser hur namnen återanvändes i släkten.  
 
Tidigare uppgav du vilka barn Knut Olofsson i Ringstad hade, Skåre, Bengt, Nils, Olof och Marit. En möjlig dotter är också Ingeborg Knutsdotter som finns i HFL V:a Ringstad, hon var gift 1728 med änkeman Anders Nilsson som dör ca 1733, Ingeborg sedan gift 2:o med Halvard Halvardsson.  
 
Roligt att detta protokoll från domboken JH 1710 nu kom till användning efter alla dessa år, nästan 300, själva avskriften är dock omkring 7 år, säkert kände jag då till släktskapet mellan Kerstin i Mellbyn och gamle Didrik i Björkenäs, men tyckte nog också att styckets inledning var lite smålustig - hur lustig anade jag dock inte.