NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-02
Skrivet av: Lennart Eriksson skrivet 2007-08-04, 13:53
Ja, eller två olika Skåre...
Vad i texten som är fel begriper jag inte, föutom att ordet han i sista raden nog ska vara hon, men det förändrar ju inget...
 
En slutsats måste bli att Knut varit mycket äldre än hustrun Ingeborg, kanske jämnårig med hennes föräldrar. Har du hittat någon av dem i Frykeruds dödbok som visst har en lucka fram till 1744, om jag inte minns fel.
 
Gamle Didrik Olsson i Björkenäs Boda var morbror och hade tidigare varit målsman för bröderna Jonas och Arne Arnessöner i Mellbyn Arvika, efter att deras far hade avlidit 1696 och modern 1706 (JH dombok 1720vt). Detta vållade mig en del huvudbry, varför hette morbrodern Olsson när brödernas mor var Kerstin Bengtsdotter. När hon dör 1706 i Mellbyn så uppges i dödboken att hon varit född i Björkenäs Boda och moderns namn H. Britta.  
 
Det skulle kunna vara så att Skåre Bengtsson (död 1696) var Bengt Skåressons son från ett tidigare äktenskap innan han gifte sig med Börit Andersdotter från Sandviken. Sedan var Kerstin i Mellbyn född äktenskapet mellan Börit och Bengt. Börit i sin tur hade sönerna Didrik och Knut med sin första man Olof Eriksson. Då skulle väl inga hinder finnas för ett äktenskap mellan Knut Olofsson och Ingeborg Skåresdotter.